Blog
0   3

De amerikanske p-tech skoler har en succesrig dansk forløber

Abonner på nyt om Pædagogik på kanten i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

De nye amerikanske p-tech skoler, der primært er oprettet i belastede områder, har opnået (foreløbige) imponerende resultater, men de har en næsten glemt dansk forløber, nemlig de såkaldte t-klasser (7.-10. kl.) som vi havde i perioden 1959-75.

I perioden 1959-1975 havde vi i den danske folkeskoles overbygning de såkaldte t-klasser. Billedet er fra en dansk t-klasse 1971. De minder om de nye amerikanske p-tech skoler, der er en kombinnation af folkeskolens overbygning, erhvervs- og gymnasial og videregående uddannnelse (lidt EUX agtigt). Ligesom p-tech havde t-klasserne stor succes med at løfte elever i problemer op til højere niveauer. T-eleverne kom - som p-tech eleverne - ofte fra marginaliserede, ressourcesvage familier og t-pædagogikken havde held med at øge elevernes faglighed og motivation og fik dem på sporet til mere uddannelse og eftertragtede og vellønnede job indenfor det, vi i dag kalder STEM-området (Science, Techonology, Engineering, Math), altså faktisk naturfag, teknologi, IT og håndværk. Dengang, såvel som nu, manglede samfundet unge med ekspertise her.

Hvilke pædagogiske  strenge spillede t-klasserne på? Ja, en daværende dansk skoleleder udtalte om lærerne at de skulle kunne:    

1. lytte og forstå, 2. kommunikere tydeligt, 3. fastsætte nogle klare rammer, 4. organisere og lede læreprocesser, 5. være gode rollemodeller for eleverne og 6. tro på eleverne på trods  af deres ofte alternative, provokerende og problematiske fremfærd.

..og det ligner det p-tech klasserne også gerne vil i  dag og er vel langt hed ad vejen også standard i vores danske folkeskole nu. Men udover det var projektorientering, hands-on forløb, værkstedsfag, EDB (IT), erhvervsorientering og –praktik også vigtige elementer i t-pædagogikken, som i øvrigt er omtalt i min bog "Pædagogik på kanten" fra 2016.  

Artiklen fortsætter under banneret

Mere om p-tech i næste opslag her.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.681 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.442 andre er allerede tilmeldt