Lærke Falster deler gerne sine videoer med andre lærere - find hende på Youtube.

Sådan bliver læreren musik-youtuber

Youtube er det store hit for de mindste. Det har lærer Lærke Falster erfaret i musikundervisningen. Eleverne forbereder sig til timen uden overhovedet at tænke på, at de laver lektier.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Korstemmer, basgange og sammenspil. Lærer Lærke Falster laver øvevideoer i musik. Eleverne sluger dem og et sammenspil-nummer kan med forberedelsen sættes sammen på en lektion.

"Jeg har i et stykke tid  benyttet Youtube. De elsker Youtube. Jeg har indspillet sange, som de skulle  lave. Nogle gange i en meget simpel version. Og pludselig oplevede jeg, at  eleverne kunne meget, meget svære ting på kort tid", siger Lærke Falster, som er lærer på Søndre Jernløse Lilleskole på Sjælland. 

På skolen har hun stået for en musical med ni sange, som eleverne skulle lære.

"Jeg indspillede de ni sange og bad eleverne om at lære det hjemme. Det gjorde en kæmpe forskel, at de kunne sangene. Og jeg har kunne bruge de samme sange senere".

Videoer hjælper vikaren

Også når der er vikar i musiktimerne, er de lærerskabte youtube-videoer meget værd.

"Det er rigtig smart i forhold til vikarmaterialet. Så har jeg lavet materialet, så vikaren behøver ikke kunne spille et instrument - han kan bare sætte filmen på og synge med eleverne".

Musiklærere roser Fælles Mål for musik i udskolingen - se målene her

Især i indskolingen får lærerens brug af videoer betydning for, hvordan eleverne tager mod faget:

"De oplever det slet ikke som lektioner. Mine elever siger direkte - åh du er youtuber, Lærke - det bliver spændende at se, hvor mange likes du får. For  dem er jeg ligesom mange andre ting, de ser, de kan ikke skelne det. De tror  også, min musik ligger på Spotify".

Video kan mere end lydfiler

Lærke Falster bruger også instruktionsvideoerne på mellemtrinnet.

"Her bruger jeg instruktionsvideoer. Det er inspireret af Clio, men de har ikke så mange. Og de er ikke så differentieret, og så synes jeg , at det er lettere at lave dem selv. Selv om der i Clio er instruktionsvideoer til hvert  instrument, så skal jeg alligevel rundt til eleverne eller tage billeder af deres akkorder, så derfor vil jeg hellere lave det fra start".

Gratis: Få en sangskriver på skolebesøg 

Lige nu er hun ved at lave videoer til Danseorkestrets "Tilbage nu" som sammenspil i 7. klasse og har lavet video til basgang, guitar og kor.                

"Jeg har før gjort det bare med lyd - det har nogle kunnet bruge, men det betyder rigtig meget, at der er billede på".

Læs mere

LærkeFalsters youtubekanal