Anmeldelse

Bevægelse for bevægelsens skyld

Bevægelse i sprogindlæringen skal helst understøtte ordets betydning, ellers bliver det meningsløst. Her svigter det ellers lækre materiale en smule.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tilgangen til undervisningen i folkeskolen har i en række år været, ministerielt såvel som forskningsmæssigt, at bevægelse skal integreres i alle undervisningsfag. Sproggren har i mere end et årti udarbejdet bevægelsesmaterialer til sprogfag og matematik med fokus på læringsstile. Tidligere ankom Sproggrens bevægelsesmaterialer i store kufferter, indholdet er nu organiseret i mindre kasser, og det nye praktiske format foretrækker jeg. Konceptet er det samme, materialet er inddelt i emner, og hver opgavetype kommer i mapper med vejledning og laminerede kort i lækker kvalitet. Kassen er desuden pakket med bogstavterninger, sansebolde, piberensere og oversættekasser i træ. De var tidligere i pap, så den nye udgave er et plus.

Fakta:

Titel: Skolekasse - engelsk/indskoling

Pris: 6.000

Forlag: Sproggren

Emnerne er de gængse for begyndersprog, de bliver dog i nogle tilfælde for brede, når eksempelvis både bag og explanation kategoriseres som skoleord. Sprog læres i semantiske felter, og jeg synes, felterne kan gå hen og blive for store. Niveauet i ordforråd og sætninger henvender sig mest til 3. klasse, og opgaverne fordrer selvstændighed og tålmodighed. 1. klasse er der tænkt på med alfabetopgaver og ordrundbold. 

Jeg har afprøvet aktiviteterne i en 3. klasse. Eleverne blev selvkørende og forpustede, samtidig med at de fandt ind i et aktivt samarbejde. Det er en fordel at have god plads til at udføre opgaverne. Jeg havde to rum, da det er praktisk at dele klassen op. Mange opgaver er forklaret på den måde, at eleverne, en eller to ad gangen, skal sige eller gøre noget. Bevægelseshandlingen er typisk den, at eleverne skal marchere, hoppe, dreje rundt eller hente noget. Når bevægelse bruges i sprogundervisning, bør bevægelsen, der udføres, understøtte ordets betydning, for at indlæringen fungerer optimalt. Det savnede jeg inspiration til, men det kan anbefales, at læreren selv finder på nye tilgange.

Man kan selvfølgelig diskutere, om bevægelsen er der for bevægelsens skyld, eller om den skal integreres i undervisningen på en autentisk måde. Den sidste udfordring lever materialet ikke helt op til. Alligevel mener jeg, at kassen som supplerende materiale til travle lærere er god, læreren får hjælp til helt enkelt at få bevægelse med i undervisningen.

Sproggrens hjemmeside indeholder også gratis undervisningsmateriale til dansk, matematik, engelsk og dansk som andetsprog. Det er bestemt værd at gå på opdagelse her.