Blog
0   17

Det gode prøveoplæg til mundtlig matematik

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der er trukket eksamensfag, og lærerne udarbejder prøveoplæggene til den mundtlige eksamen i matematik. Men hvad er et godt prøveoplæg?

Jeg har lavet en oversigt, der viser, hvad det gode prøveoplæg skal kunne, og hvad man lige skal huske som lærer.

Artiklen fortsætter under banneret

  • Det gode prøveoplæg er relevant for eleverne, de kan relatere sig til konteksten.
  • Det gode prøveoplæg afspejler undervisningen og det stof og de kompetencer eleverne har arbejdet med.
  • Det gode prøveoplæg er skrevet i et sprog og på en måde som eleverne forstår. Det er letlæseligt for eleverne.
  • Det gode prøveoplæg kan let differentieres, så der er noget at arbejde med for såvel de dygtige som de svage elever.
  • Det gode prøveoplæg har en eller flere problemstillinger, der kan være åbne og lægge op til undersøgelse, men kan også være rene matematiske problemstillinger, som eleverne skal gøre rede for.
  • Det gode prøveoplæg kan lægge op til et eller flere kompetenceområder kommer i anvendelse
  • Det gode prøveoplæg lægger op til brug af ord og begreber, der hører til faget.
  • Det gode oplæg lægger op til brug af hjælpemidler, såvel digitale som analoge.
  • Det gode prøveoplæg lægger op til undersøgelser, og giver eleverne gode muligheder for at tolke og ræsonnere.
  • Det gode prøveoplæg lægger op til samarbejde, prioritering og fordeling af opgaver. 
  • Det gode prøveoplæg sætter rammen for eleverne, men giver dem også mulighed for at arbejde ud over oplæggets ramme.
  • Det gode prøveoplæg har bilag, gerne flere
  • Det gode prøveoplæg har en ”lærervejledning” til censor
  • Det gode prøveoplæg har en idéliste, der indeholder eksempler på hvad eleverne kan arbejde med, men listen udleveres kun til censor.
  • Det gode prøveoplæg giver alle eleverne en mulighed for at komme i gang med problemløsningen til eksamen
  • Det tager tid – god tid, at skrive gode prøveoplæg, men så er den mundtlige gruppeprøve til gengæld også en fest for eleverne og matematikken.

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.687 andre er allerede tilmeldt