Jobbet til dig der er læringsmæssigt fremme i skoene

Skolebibliotekaren er i centrum, når det gælder sparring om læring og undervisning..

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du har nogle års erfaring med at undervise, kan et job på skolens læringscenter være en god måde at videreudvikle dine jobmuligheder. Som skolebibliotekar kommer du tæt på det nyeste inden for informations- og kommunikationsteknologi som web 2.0 og sociale medier i bred almindelighed. Og du skal bruge din kreativitet og indsigt til at inspirere lærere og elever til at finde nye undervisningsmaterialer og til at finde litteratur til læsefantasien. »Det er et job, der rummer masser af muligheder, men forudsætningen er, at man ved noget om at undervise. Derfor er det ikke noget for nyuddannede lærere«, siger skoleleder John Møller, Morten Børup Skolen i Skanderborg, der netop har haft et job som skolebibliotekar slået op. »Når vi tillægger undervisningserfaring stor betydning, er det, fordi det er forudsætningen for at kunne supervisere lærere om brug af undervisningsmaterialer. Man kan ikke fortælle andre, hvordan et program, et medie eller en bog fungerer i forhold til eleverne, hvis ikke man har prøvet at undervise for alvor, og det er også en fordel at kende elevernes behov for læse- og oplevelsesmuligheder«, siger John Møller. Tidligere brugte skolebibliotekarer en pæn del af deres tid på at hjælpe lærere og elever med at fremskaffe bestemte undervisningsmaterialer og på andre rutine- eller administrative opgaver. De nye trends går i retning af at gøre elever og lærere så selvhjulpne som muligt, mod at de til gengæld får pædagogisk sparring om læring og undervisning. Derfor skal en skolebibliotekar have et godt kendskab til Fælles Mål, evaluering og prøveformer for alle fag, og skal både i teori og praksis være fortrolig med læringens univers. Det betyder også, at skolebibliotekaren helst skal være aktiv, innovativ og iværksættende, skal være først med det nye, og først med gode ideer til at realisere undervisning og læring på nye spændende måder, som Danmarks Skolebibliotekarer skriver i sine materialer. Skolebibliotekaren kommer hele tiden med bud på, hvorledes læringscentret kan indgå i realiseringen af skolens fokus- og indsatsområder, og hvad læringscentret kan tilbyde af kurser, der understøtter udvikling af færdigheder og kompetencer. Det lyder som en stor mundfuld. Derfor er uddannelsen til skolebibliotekar også forholdsvis omfattende, og består af hele tre pd-moduler. Mange skoler ser gerne, at nye skolebibliotekarer har uddannelsen på forhånd, men det er som regel et krav, der kan forhandles, så uddannelsen kan tages efter ansættelsen. De fleste job som skolebibliotekarer er kombineret med almindelig undervisning, og jobbet forudsætter tit, at du indgår i et team med skolens it- og medievejledere.