Andreas Rasch om at være forsker i en politisk proces

Det er ikke nyt, at folkeskolens læreplan indeholder mål for elevernes læring.Sådan var det også før reformen, skriver en af forskerne bag Fælles Mål-opbygningen, Andreas Rasch-Christensen, i en kronik i Weekendavisen. Men meget gik galt, blandt andet blev langt flere mål end planlagt som bekendt bindende. "Betyder de erfaringer så, at man som forsker skal afstå fra at deltage i politiske processer? Mit eget svar er, at man skal deltage, men have følgende i baghovedet. Man kan risikere at være en af de få navngivne", skriver han med henvisning til Skovmand-sagen og til, at ministeriets embedsmænd hovedsageligt er anonyme.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Weekendavisen.dk: Politik vs. forskning