Foto: Bo Tornvig

DLF vil give læsning et løft

Massivt fokus på faglig læsning skal sikre, at færre elever forlader skolen som dårlige læsere. DLF bruger fem millioner kroner til at sparke det nationale projekt »Vi læser for livet« i gang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først var det Ulla Tørnæs, så Bertel Haarder og senest Lars Løkke Rasmussen og Tina Nedergaard. Gang på gang har formand for DLF Anders Bondo Christensen forsøgt at overbevise ministre om, at der skal en målrettet indsats til for at rette op på, at alt for mange elever forlader skolen med dårlige læsekundskaber.

»Folkeskolen er blevet politisk kastebold. Politikerne sætter sig ikke ned med fagfolkene. For dem handler det om, hvilke udspil de skal komme med for at få flest stemmer. Vi vil have fokus på, hvordan man kan understøtte lærernes muligheder for at give god undervisning. Det er det, der rykker noget. Og vi skal i gang nu«, siger Anders Bondo.

DLF's hovedstyrelse har afsat fem millioner af medlemmernes kontingentkroner til at sparke et stort læseinitiativ i gang. Det er døbt »Vi læser for livet«.

Anders Bondo mødtes på årets første arbejdsdag med forskere, eksperter og repræsentanter fra de forskellige fag. Han fortæller, at opbakningen er overvældende.

»Jeg er ikke ekspert, men det, vi får at vide, er, at hvis indsatsen skal rykke noget, så skal der fokus på faglig læsning fra mellemtrinnet og frem. Man skal se alle fag i folkeskolen som fag, hvor der indgår skrivning og læsning. Det er med til at højne elevernes læsning. Men også det faglige niveau«.

Lærernes formand er overbevist om, at der foran tavlerne på skolerne i dag står mange matematiklærere, historielærere og biologilærere, som ikke ved ret meget om, hvordan man får læsning og skrivning ind i fagene.

»Jeg er selv matematiklærer. Jeg har aldrig lært noget om faglig læsning. Vi har brug for, at den viden, der allerede findes, bliver tilgængelig for lærerne. Vi kommer ikke med en færdig projektplan. Vi kommer med en række initiativer og en klar retning«.

Gentag en læsesucces

Undersøgelser viser, at den store læseindsats, som for alvor satte ind omkring årtusindskiftet, har gjort de yngste elever til bedre og tidligere læsere.

»Vi har gjort det før. Læseløftet på de små virker. Her uddannede man læsevejledere, kommunerne tog fat, og man fik fokus på, hvad der skal til. Nu skal mellemtrinnet og de ældste elever med. Jeg kunne godt tænke mig, at det blev en folkebevægelse. Det her har alles interesse. Elever, forældre, erhvervsliv. Vi skal finde ud af, hvordan vi skaber den bevægelse, så alle lægger kræfter i«, siger Anders Bondo.

I sidste uge mødtes han med formændene for kredsene i DLF. De lovede at kontakte kommunerne med henblik på, hvilke læseinitiativer der skal tages lokalt. DLF har etableret et samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole om at få forskernes viden ud til lærerne. De faglige foreninger i DLF skal også tage del i formidlingen. Anders Bondo håber, at også forlagene vil være med til at sikre, at faglig læsning bliver en dimension i lærebøgerne i alle fag. Han mener, at det er vigtigt, at også forældrene bliver bevidste om deres betydning for børnenes læsning. Fem millioner rækker ikke langt, men han er allerede blevet kontaktet af fonde, som viser interesse for projektet.

»Jo flere midler vi får, jo flere initiativer kan vi sætte i værk. Jeg kunne godt tænke mig at have midler til at stille foredragsholdere til rådighed for kommunerne til forældrearrangementer. Og oplægsholdere til pædagogiske dage, som kommunerne kunne få gratis eller for meget billige penge«.

Foreløbige initiativer i DLF's læseløft:

. Formidling af viden om læsning til lærerne

. Lokale projekter etableres i samarbejde med skoler, kredse og kommuner

. Fokus på læsning og skrivning i alle folkeskolens fag

. Forældrene inddrages

. Læsning styrkes i fritiden

. Læsning skal gøres til fælles nationalt projekt, hvor alle bidrager.

» ...Vi vil have fokus på, hvordan man kan understøtte lærernes muligheder for at give god undervisning. Det er det, der rykker noget. Og vi skal i gang nu«. Anders Bondo