Blog
0   13

Teknologiforståelse – en ny faglighed i Folkeskolen

Abonner på nyt om Teknologiforståelse i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Et projekt, der undersøger, hvordan vi kan indføre teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen er skudt i gang. Denne blog fortæller om de gode oplevelser, udfordringerne, tips og tricks, og hvad der egentlig foregår i teknologiforståelsestimerne. Indtil videre skrives bloggene af Lis Zacho og Malte von Sehested, men flere kommer til løbende.

Projekt teknologiforståelse blev for alvor skudt i gang i december 2018, hvor lærere og konsortium mødtes for første gang. Så fulgte en periode med videre forberedelser indtil undervisning af eleverne gik i gang i marts 2019.

Undervisningen

Jeg underviser på mellemtrinnet i 4. klasse som fag, hvilket betyder, at jeg underviser 4. Klasse i teknologiforståelse 2 timer hver uge i deres understøttende undervisningstimer. Undervisningen tager udgangspunkt i prototyper, der er udarbejdet af fagudviklere tilknyttet projektet. Prototyper er en form for undervisningsmateriale, der dog skal tilpasses mine elever. Prototyperne kan findes på tekforsøget.dk

Prototyperne

Artiklen fortsætter under banneret

Det viste sig hurtigt, at det var en udfordring at få en prototype stukket ud, som man skulle undervise efter. Normalt udvælger vi selv vores undervisningsmaterialer, og der er altid nogle at tage af, der allerede er didaktiserede. Men til teknologiforståelse findes der ikke færdige undervisningsmaterialer, det er noget man selv må rode med. På min skole klarer vi den udfordring ved at lave undervisningsmaterialerne i Office 365, hvor vi arbejder i den samme ”PowerPoint online”, som vi så bagefter i fællesskab laver tilføjelser og rettelser i. Det er en anden rutine end den, som vi alle anvender til de andre fag, vi også underviser i, men det er langt nemmere for os, at didaktisere prototyperne sammen som team end alene.

Fællesskab

Med vores deltagelse i projekt teknologiforståelse har fællesskab og team fået en ny og meget mere alvorlig betydning. Det er godt at føle, at man ikke er alene. Det er dejligt at uddelegere arbejdet og det er fantastisk med det tætte samarbejde omkring udvikling af god undervisning.

Vi kan kun udvikle faget teknologiforståelse i fællesskaber.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.546 andre er allerede tilmeldt