Blog
0   4

Stemthed

Abonner på nyt om Musiklærer i dit personlige nyhedsbrev.


Et kort øjeblik, hvor tiden står stille, hvor alle er til stede i nuet med hele sig selv som en del af en større helhed.

 

Stilhed!

Artiklen fortsætter under banneret

54 elever, 2 musiklærere, en håndfuld forældre, kir- kens organist og et par kollegaer står fuldstændig tryllebundet. Ingen siger noget. Ingen har ord for det, der lige skete. 3. årgang øvede jo bare en sang til juleafslutning i kirken ...

Men stilheden og lidt blanke øjne rundtomkring fortæller, at det blev gjort på en helt særlig måde.

Det var musikalsk stemthed i sin bedste betydning.

Et kort øjeblik, hvor tiden står stille, hvor alle er til stede i nuet med hele sig selv som en del af en større helhed – en selvforglemmende optagethed af musikken og fællesskabet omkring musikken.

Men hvor kom denne stemthed fra? Hvorfor opstod den netop i det øjeblik? Kan stemthed formidles, eller kan vi blot håbe på, at det opstår? Kan man som musiklærer arbejde målrettet med musikalsk stemthed?

Uanset hvordan følelsen opstod, og hvor den kom fra, fandt jeg i dette øjeblik mit nytårsforsæt i arbejdslivet: Mere fokus på stemthed i musiktimerne.

Der er skrevet bøget om musikalsk stemthed og musiklytning. Det er spændende læsning – men det er egentlig ikke musiklytning, der i denne sammenhæng er interessant for mig. Det interessante er, hvordan vi i et fællesskab – i korsammenhæng eller i arbejdet med sammenspil – kan få fælles følelse af stemthed, at tingene lykkes.

En følelse vi har brug for som mennesker.

Hver gang vi åbner os og bliver nærværende, viser verden sig fra en ny side med nye aspekter. Det nye og friske virker tilbage på os, aktiverer ny modtagelighed, virker forvandlende på vores indre – og når det sker, ser vi igen nye sider af verden.

Musikalsk stemthed baner vejen for nye indtryk og erfaringer.

Hvis man som musiklærer skal arbejde målrettet med stemthed, er der en række faktorer, der skal være til stede i undervisningen:

Det er først og fremmest vigtigt at forberede en undervisning, hvor et godt og nærværende materialevalg danner grundlag for at styrke elevernes faglighed. Det skal være overskueligt og nemt at differentiere, så man målrettet kan arbejde med den enkelte elevs udviklingstrin.

Planlægningen skal ligge klar, så man som lærer har overskud til at vise engagement og energi og skabe et rart og anerkendende miljø, hvor eleverne føler sig velkomne.

Et åbent kropssprog, tydelighed og præcis formidling skal hjælpe med at fange og fastholde børnenes opmærksomhed. Med tålmodighed og overblik har man mulighed for at lave de observationer, der skal til for at ændre praksis i øjeblikket, hvor det planlagte ikke fungerer – eller evaluere på det efter undervisningen.

Jo flere af disse faktorer der er til stede i undervisningen, jo større er muligheden for at opleve musikalsk stemthed.

Det er øjeblikke af stemthed, vi husker – både børn og voksne.

Det er en kilde til livsglæde! – en oplevelse, der er lagret i kroppen for evig tid!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.208 andre er allerede tilmeldt