Blog
0   1

At have og være i rollen som elev er livsvarig

Abonner på nyt om Tanker fra en lærerstuderende i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Rollen som elev er et livsvilkår; vi lærer af os selv og af hinanden livet igennem, og derudfra former vores selviscenesættelse

Hvad jeg gennem min skoletid har lært er, at jeg er yderst afhængig af at tilegne mig ny viden ­– kontinuerligt ­– og samtidig være en del af det fællesskab, som vores fælles læringsmiljø tilbyder, for at kunne forstå mine omgivelser. Nok anses vi lærerstuderende (generelt alle videregående uddannelser) for ’studerende’, men i mine øjne, er det ikke meget anderledes end at være i rollen som elev i ottende klasse eller børnehaveklassen.

Vi alle har rollen, og er i rollen som elev hver dag.

Ordet ’elev’ stammer fra det franske ’élever’, afledt af det latinske ’elevare’, som betyder at løfte – ophæve – opdrage [1]. I den klassiske definition forstås elev som en, der modtager undervisning, men som jeg ser det udfra en moderne betragtning, indeholder rollen som elev mange flere facetter ­end fagligheden. Man forpligter sig til et fællesskab og fælles netværk, hvor krav og forventninger er underforstået.

Og som så mange andre, har jeg gennem min skoletid lidt under mine svagheder, og jeg har ikke styr på, hvor mange gange jeg har forsøgt at give op, men alligevel følt mig drevet af at skulle præstere ­– et ellers utroligt kontroversielt og ømt fænomen i nutidens Danmark. De faglige krav til samfundets elever i dag er urimelige, uden tvivl, men det er en længere debat, og derfor bør præstation ses som en positiv egenskab i denne sammenhæng; for det er med vores rolle som elev, at vi kan omfavne verden både med og uden hinanden.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi er ’selviscenesættere’ og har kontrollen til at skifte mellem roller i forskellige sociale situationer, men kun fordi vi kan tilegne os kendskab til os selv og hinanden i vores varige rolle som elev af livet.

Menneskets største force er nemlig tilegnelse af viden.

For med viden, kan vi nå større indsigt i alt, der så at sige, eksisterer. Og i det ligger en underforståelse af, at det burde være sejt at gå i skole. Desværre ved jeg jo godt, at det ikke altid er et paradis at gå i skole, og der er meget pres, stive systemer og dobbelthed i alle debatterne omkring den danske folkeskole.

Men ikke desto mindre syntes det ligeså vigtigt at pointere: hvordan får vi fornyet ideen om at være elev, når nu det fylder så stor en del af tilværelsen?

 

[1] https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=elev


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
123 andre er allerede tilmeldt
Netværk for lærerstuderende

Vidste du, at du lige nu læser på et af Folkeskolens nye faglige netværk Lærerstuderende?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.