Ordblind/læsesvag
3   7

Læsevejledere skal være varsomme med at bruge Ordblindetesten til elever i specialtilbud

Den nationale ordblindetest er udviklet til elever, hvor ordblindhed er den eneste åbenlyse forklaring på deres læsevanskeligheder. Det kan derfor være misvisende at bruge testen på specialskoler, lyder ekspertsvaret om en elev med gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

Ordblindenetværket giver fagfolk mulighed for at sparre med hinanden og udveksle erfaringer om undervisningen af ordblinde elever. Det har en læsevejleder benyttet sig af. Hendes skole har en elev i 8. klasse med diagnosen "gennemgribende udviklingsforstyrrelse". Eleven har siden skolestart gået i en almen klasse med hjælp fra en støttelærer, og hans dansklærer har mistanke om, at han er ordblind.

Artiklen fortsætter under banneret

Dansklæreren vil gerne have eleven testet, men skolens læsevejleder er i tvivl om, hvilken test hun bør anvende.

"I vejledningen til ordblindetesten kan jeg læse, at elever med en kognitiv funktionsnedsættelse skal testes med et individuelt testredskab, hvor testvejleder har mulighed for at afgøre, om eleven har forstået opgaven. Jeg tænker, at den pågældende elev kommer ind under denne kategori. Hvilken test kan anbefales det at anvende til disse elever", spørger hun ud i netværket.

Elevens alder og klassetrin spiller ind på testscoren

Spørgsmålet har kastet et længere svar af sig fra specialkonsulent Trine Nobelius fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Hun er redaktør af Ordblindenetværket og styrelsens ekspert i den nationale ordblindetest.

"Ordblindetesten er udviklet til elever, hvor der ikke er andre åbenlyse forklaringer på elevernes læsevanskeligheder end ordblindhed. Ordblindetesten er derimod ikke udviklet til elever på specialskoler, hvilket betyder, at grænseværdierne på Ordblindetesten kan være misvisende at anvende på denne gruppe elever", svarer Trine Nobelius.

Da Ordblindetesten trækker informationer om elevens alder og klassetrin via UNI-login, bliver elevens score sammenlignet med det klassetrin, elevens UNI-login svarer til.

"Det giver således kun mening at teste elever med Ordblindetesten, som undervises på samme eller nogenlunde samme niveau, som deres UNI-login er angivet til", forklarer Trine Nobelius.

Helhedsvurdering kan afdække elevens vanskeligheder

Ved alle elever skal skolen se tydelige tegn på ordblindhed, inden læsevejlederen griber til Ordblindetesten. Ved elever med for eksempel generelle læringsvanskeligheder, langsom forarbejdningshastighed eller koncentrationsbesvær, skal man være endnu mere sikker på, at der er tegn på ordblindhed, pointerer Trine Nobelius.

Så inden man vælger at teste en elev med en generel langsom forarbejdningshastighed med Ordblindetesten, bør man lave en helhedsvurdering af eleven.

"Det er vigtigt at forsøge at afgøre, hvad der er elevens primære vanskelighed med skriftsproget. Skyldes det fonologisk omkodning eller mere generelle vanskeligheder? Begge måder at anskue eleven på kan være i spil, alt efter hvor man som fagperson skønner, at den primære vanskelighed ligger", siger Trine Nobelius.

Om Ordblindetesten

Ordblindetesten er ikke afprøvet på elever med blandede vanskeligheder, hvor der er usikkerhed for, om læsevanskelighederne rent faktisk er det primære problemområde. Det kan dreje sig om elever med syn- eller hørenedsættelser eller elever, der har diagnosen ADHD eller en kognitiv funktionsnedsættelse. Sådanne elever bør undersøges med individuelle testredskaber, hvor testvejleder i højere grad har mulighed for at afgøre, om eleven har forstået opgaven, og om denne rent faktisk gør forsøg på at løse opgaven.

Kilde: Vejledning til Ordblindetesten

En elev, som generelt har en meget lav bearbejdningshastighed, vil alene på grund af det score lavt i Ordblindetesten, fordi tidsforbruget en vigtig faktor for den samlede score.

"Hvis en elev er langsom på andre områder end blot det fonologiske, er der meget, som tyder på, at elevens vanskeligheder med læsning er knyttet til langsom forarbejdningshastighed og ikke specifikt til ordblindhed", sammenfatter Trine Nobelius.

Alligevel kan eleven have god gavn af den samme intensive læseundervisning, som ordblinde elever får, tilføjer hun.

En god ide at lægge ud med Elbros ordlister

Selv om forældre i dag har retskrav på udredning af ordblindhed fra marts i 4. klasse og frem, kan de ikke forlange, at deres barn testes med Ordblindetesten. Skoler og kommuner kan derfor tilbyde en anden ordblindetest end Ordblindetesten, hvis de er det mindste usikre på, hvorvidt eleven viser tegn på ordblindhed eller ej.

Trine Nobelius anbefaler, at man lægger ud med Elbros ordlister med og uden tidsvurdering, så man får et mål uden forarbejdningshastigheden.

"Hvis der viser sig markante forskelle på de to lister, er der tegn på ordblindhed og dernæst begrundet mistanke om at kunne gå videre i sin afdækning. Hvis eleven ikke scorer markant ringere på nonsensordslisterne end på listerne med rigtige ord, er der ikke tegn på ordblindhed, og eleven skal derfor ikke testes med Ordblindetesten", fastslår Trine Nobelius.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.334 andre er allerede tilmeldt
MORGENNYHEDSBREV

Hver morgen kan du blive klædt på til skoledagen af folkeskolen.dk's nyhedsbrev - Tilmeld dig og sammensæt selv dit morgennyhedsbrev:

Sammensæt nyhedsbrev