Blog
0   11

Skrot- eller bedre (skrive)vaner

Abonner på nyt om Birgittes danskblog i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Om skrivesituationer og halve vinde ...

 

Sidste år ved denne tid var der – heldigvis – stort fokus på prøven i skriftlig fremstilling. Både elever og lærere – og censorer ventede spændt på, hvilke skriftlige opgaver der kunne vælges imellem. Herligt med denne opmærksomhed!

Det, der desværre skete – for nogle, var, at de løb med halv vind.  De udtalte sig friskt og frejdigt om opgaverne uden overhovedet at have set dem. Fx skrev en lærer i en gruppe på Facebook noget i retning af: "De skulle skrive et julekort. Det er sgu da ikke en ordentlig opgave.” (frit citeret).

Nu var der i opgavesættet til 9. klasse skriftlig fremstilling maj 2018 slet ikke en opgave, der gik på at skrive et julekort. Faktisk tværtimod … For i en af opgaverne skulle eleverne ud fra en inspirationsvideo om Flugtkongen fra Horsens Statsfængsel skrive et brev i stedet for et julekort. Men debatten gik lystigt, for det der med julekortet, det var godt nok ikke i orden.

Artiklen fortsætter under banneret

En kampagnefolder

Og nu et år senere har vi så balladen igen.  ”En kampagnefolder – den genre har vi da aldrig arbejdet med” og ”Kampagnefolder, det kunne jeg ikke en gang selv finde ud af at skrive” …

Halv vind … eller ej, så er det ikke en kampagnefolder, eleverne skal producere, men et tekst til en folder, der indgår i en kampagne, der skal motivere unge til at handle mere miljøbevidst i hverdagen. Opgaven hedder Skrald, skrot eller bedre vaner.

Jeg er helt sikker på, at alle elever har arbejdet med at skrive tekster – mange endda – rigtigt mange. Og ved prøven skal eleverne læse hele opgaven og sætte sig ind i den situation, som den aktuelle tekst indgår i, søge informationer på nettet om emnet – og så skrive teksten – til en kampagnefolder.  De øvrige kontekster i opgavesættet er en forlagsudgivelse med fiktionstekster, et magasin om gys, hvortil der skal skrives et essay og endelig et blogindlæg ud fra et Mads og Monopolet-dilemma.

Konteksten

Forhåbentlig er eleverne undervist i at læse og forholde sig til mulighederne i de forskellige skrivekontekster, frem for blot at gribe et enkelt (genre)ord, og så gå i baglås.  Det skylder vi dem. Ikke mindst fordi de skal ”ud i virkeligheden” og både anvende, skrive og forholde sig til mange slags tekster, der indgår i mange forskellige skrivesituationer og først og fremmest skal fungere inden for den givne og aktuelle kontekst. Det forsøger prøven i skriftlig fremstilling at imitere, så eleverne møder naturlige og nuancerede skrivesituationer, der ikke alene er defineret ved og klemt ind i en genrefirkant.

Og nu glæder jeg mig så rigtigt meget til at læse mange elevers gode bud på tekster ud fra de forskellige skrivesituationer :-)

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.493 andre er allerede tilmeldt