Blog
3   11

Åh nej, jeg skal undervise i billedkunst!

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Uanset om du er en garvet underviser i billedkunst, eller om det er din første gang med malerforklædet på, så er der én ting, som kan suge al glæde ud af faget. Jeg har ét godt råd til dig.

Timetallet til billedkunst på 1. og 5. klassetrin, er noget Fanden har skabt. Eller hov, nej, Fanden kan vist ikke få skylden for dét. 

Alle der har haft billedkunst på 1. og 5. klassetrin, ved nok allerede, hvad det er, som er så uendeligt irriterende: Man har kun én lektion om ugen, og det er tæt ved praktisk umuligt, at gennemføre et praktisk fag, med færre end 2 lektioner ad gangen. 

Artiklen fortsætter under banneret

Ude i det ganske danske land, er fagfordeligen stadig igang, for nogen forsætter den nok helt frem til sommerferien, og når vi skal til at lave årsplaner, hvor det hele skal gå op, så kan man overveje, hvem i al verden der synes det var en god idé, at et praktisk fag som billedkunst, kun skulle tildeles én lektion om ugen. Uden tvivl én, som aldrig selv, har skulle løfte opgaven. 

Et forløb på 10 lektioner, kommer jo til at tage 10 uger! Og på 1.og 5. klassetrin, har man 30 om året. Ej, come on altså. 

Hvis man så vælger at slå timerne sammen, så de ligger hver 14.dag, så bliver faget altså ikke en del af elevernes hverdag og de opnår aldrig den fordybelse, som de ellers ville have mulighed for. Eleverne kommer ikke langt nok ind i arbejdet på den korte tid, til at de kan huske det 14 dage efter. Og jøsses, hvis der så også er en helligdag der falder "forkert" eller lægger endnu mere tid imellem lektionerne... Arbejdet med ler er ihvertfald udelukket. 

For et par år siden, stod jeg selv i denne hårudtrækkende situation: jeg havde kun to fag i en 5.klasse, og i planlægningen, var der ikke taget hensyn til, at jeg kunne rykke rundt på noget, for evt. bare at have mulighed for, at planlægge billedkunst hver 14.dag. Det i sig selv er dybt utilfredsstillende, men praktisk, endnu mere frustrende.

Så et godt råd til alle mine kolleger, nye som gamle, som skal læse billedkunst i enten 1., 5. eller 6. klasse næste skoleår:

Sørg for at skemalæggeren ved, at du ønsker, at dine billedkunsttimer lægges op ad timer du i forvejen har i klassen, så du som minimum kan rykke rundt, når det giver mening. For det giver absolut ingen mening, at have billedkunst én time om ugen. Man kan jo dårlig nok nå frem og tilbage til faglokalet.

Og ja, vi er glade for, at 6. klasserne skal have billedkunst fra 20/21, men det ville også være dejligt, hvis man til næste gang, som gerne må være snart, kan komme frem til, at det også er en god idé at sørge for, at det praktisk talt er muligt, uden at skulle samle det i temauger, fælles dage og ellers blive ædt op af "tværfagligt samarbejde" . 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.873 andre er allerede tilmeldt