I kælderen på Store Magleby Skole er der efterhånden ved at være fyldt godt op med overskudsmaterialer - gå selv på opdagelse i det store billede under artiklen. Ifølge Ronnie Kamla er rummet godt både for undervisningen og for åben skole-samarbejdet med lokalsamfundet.

Skattekisten er ren win-win

Skattekisten på Store Magleby Skole har vist sig at være en god ide på flere plan. Lærerne får nyt og gratis materiale til undervisningen, og to elever har genfundet glæden ved at gå i skole.

Publiceret
Daniel (forrest) og Christian fra 5. klasse hjælper til i skattekisten. Sammen med Ronnie Kamla har drengene udarbejdet en liste over alle de virksomheder, som arbejder med materialer, skolen kan bruge.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden dag landede 1.600 headsets fra det konkursramte flyselskab Primera Air på Ronnie Kamlas skrivebord på Store Magleby Skole på Amager.

»Vi så, at selskabet var konkursramt, og tænkte, at det med garanti havde materialer til skattekisten. Eleverne har allerede fået glæde af de mange headsets, som de bruger i dansk og engelsk«, fortæller Ronnie Kamla.

Ud over at være lærer på skolen er Ronnie Kamla også leder af skolens pædagogiske læringscenter og idemanden bag skattekisten - materialelageret i kælderen.

»Tanken er, at det skal være et stort genbrugsrum, hvor vi løbende får materialer ind, som lærerne kan bruge. Vi kontakter selv virksomheder, og jeg har skrevet ud til skolens forældre på intra«, fortæller Ronnie Kamla.

»Jeg brænder for at hjælpe andre med at gøre deres læring nemmere. Med skattekisten får lærerne materialer og mulighed for kreativ undervisning. Det er fedt at inspirere eleverne og lærerne til at få nye ideer. Det er også godt, at vi genbruger, og samtidig får vi inddraget det omkringliggende samfund i skolen og omvendt«, fortæller Ronnie Kamla.

Gratis materialer er guld værd

Ronnie Kamla har selv kunnet bruge materialerne til et forsøg i matematik.

»Vi designede vores eget spil med iPad-papkasser, gummi, pap og spilfigurer. Eleverne endte med at udvikle deres egen version af kryds og bolle. Først lavede vi den almindelige version. Bagefter forsøgte vi med en mere underholdende version med materialer fra skattekisten. Det var fedt at se eleverne så aktiverede og kreative«, fortæller han.

Tiltaget er tiltrængt, fortæller Christiane Due-Nymark, der underviser i dansk og engelsk, for lærerne mangler tit materialer til kreative projekter. Hun nyder muligheden for at tænke ud af boksen med de anderledes og gratis ting.

»Der er en kæmpe værdi i skattekisten, fordi den sikrer, at skolen har materialer. Til fastelavn brugte vi rummet til at dekorere tønderne. Kort før fastelavn skulle afholdes, var der nogle elever, der havde tegnet nogle upassende ting på tønderne. De fik besked på at bruge skattekistens maling til at male de upassende beskeder over med, og så endte de også med at være med til fastelavnsfejring alligevel. Rummet bruges til inspiration, men også til at løse problemet med materialemangel - som lærer skal man nogle gange gå tiggergang for at få nok materialer til sine projekter«, siger hun.

Elever giver en hånd med

Rummet i kælderen er også blevet en del af to elevers hverdag. De er blevet en del af teamet, der sammen med Ronnie Kamla står for driften af skattekisten.

»Det er virkelig behageligt at være i skattekisten. Hvis man er blevet drillet, er det fedt at gøre noget, man er ekstra god til, og få tankerne på noget andet«, lyder det fra Christian, som er elev i 5.b på Store Magleby Skole.

Klassekammeraten Daniel er også glad for at være med i skattekisten. Drengene er ifølge dem selv et godt makkerpar; de er nemlig gode til hver deres ting.

»Jeg er jo ordblind. Men jeg er faktisk god til praktiske ting. Daniel er rigtig god til at stave og skole. Så han sørger for at skrive labels til hylderne i skattekisterummet, og så sætter jeg ting på plads. Vi kan rigtig godt lide at bruge tid med Ronnie«, fortæller Christian med et stort smil.

Ejerskab og ansvar øger trivsel

De to drenge har ifølge deres klasselærer fået stor ejerskabsfølelse over projektet, og nøglebundtet til skattekisterummet sidder da også fastspændt i Christians cowboybukser.

»Vi tror på, at drengene trives, når de bliver mødt af tillid. Især når de får lov til at bruge de egenskaber, som ikke kun passer ind i dansk- eller matematikundervisningen. Christian kan have svært ved at bevare koncentrationen i lang tid i klasselokalet. Vi skal sikre, at han hele tiden udvikler sig, derfor kan det være en god ide for ham at hjælpe til i skattekisten«, siger drengenes klasselærer, Lene Juul Jensen.

Drengene er også begyndt at hjælpe skolens servicemedarbejdere med praktiske opgaver. Ligesom de hjælper andre elever med at bruge skolens robotter. Fordi drengene har forpligtelser uden for klasselokalet, er det nødvendigt, at lærerne løbende foretager en faglig vurdering af, hvor meget drengene kan hjælpe til og stadig lære nok i fagene.

»Vi afvejer hele tiden, om det er forsvarligt at lade dem forlade undervisningen. Hvis vi skal lave regulær stavetræning, kan Christian for eksempel have svært ved at holde koncentrationen, og så kan det give mening for ham at få et kort afbræk på 10-15 minutter, hvor han kan hjælpe Ronnie Kamla i det pædagogiske læringscenter. Vi sørger altid for, at drengene ikke er væk i mere end 20 minutter. De får heller ikke lov til at gå i fag, der har et lavt timetal, som for eksempel natur/teknik«, fortæller klasselærer Lene Juul Jensen.

Begge drenge er blevet bedre både fagligt og socialt, efter at de er blevet en del af skattekisten, vurderer deres lærere.

»Drengene har fundet en niche, hvor de er rigtig gode. Det giver trivsel. Med Christian har der været perioder, hvor han ikke har haft lyst til at komme i skole. Men efter at han har fået lov til at hjælpe til i skattekisten, hvor han kan bruge sine primære egenskaber, har han fået selvtillid. Det har også gjort forholdet til de andre elever bedre, fordi han ikke er frustreret på samme måde mere. De andre elever ser drengene i en ny rolle, de har fået en anden status, nu er det glade drenge, der trives«, siger Lene Juul Jensen.