Anmeldelse Matematik overbygning
0   25

”Ti-tyve-tredive” - og så en ordentlig dukkert i problemløsningen

En serie på tre bøger med spændende matematisk grubleri har i løbet af det tidlige forår set dagens lys. Hvis læreren kan overkomme de praktiske forhindringer i materialet, er der stof til mange gange 10, 20 og 30 minutters lærerig fordybelse.

Der er lige 10 minutter/Det ta'r nok 20 minutter/En halv time gør meget ved det

Fakta


Titel
Der er lige 10 minutter/Det ta'r nok 20 minutter/En halv time gør meget ved det

Forfatter
Povl Hansen

Pris
287,50 kroner stykket

Sider
80

Serie
Kan du løse problemet?

Forlag
Forlaget Matematik

Det er altid en fornøjelse at sidde med en udgivelse fra matematiklærernes eget forlag foran sig: lækkert layout, indbydende at gå til – og sædvanligvis med et indhold, der ad andre kanaler end i mere traditionelle taskebogssystemer kan gøre eleverne en hel del klogere på matematikkens krinkelkroge.

Artiklen fortsætter under banneret

I det nu foreliggende materiale får netop den finurlige tilgang og fordybelsen en ekstra tand. Og det er altså kun det fysiske format, der kan retfærdiggøre betegnelsen tre ”små” bøger. Indholdsmæssigt er der nemlig mere end nok at tage fat på. Dette gælder, uanset om man er indskolings-, mellemtrins- eller udskolingselev (eller -lærer), uanset om man med forfatterens ord er ”small”, ”medium” eller ”large”, uanset om der så er de 10, de 20 eller de 30 minutter til rådighed. Hvis den tidsramme da overhovedet kan overholdes …

I modsætning til flere af de seneste års udspil fra forlaget er der ingen af de mere skematiske opstillinger af og redegørelser for læringsmål; dette måske som en følge af den aktuelle nedtoning af netop målstying i undervisningen. Men den matematiske problemløsning er jo i den grad i spil på hver eneste side, ligesom forfatteren også er bevidst omkring kommunikationskompetence og ræsonnementskompetence.

Hver af de tre bøger rummer en lærervejledning, der – helt i tråd med de fine intentioner i øvrigt – vel at mærke sjældent leverer et decideret facit, men i langt højere grad søger at brede mulige løsninger og de fælles refleksioner herover endnu mere ud.

Én eller to ting, som jeg ikke forstår (altså ud over de nødder, det ikke lykkedes mig at knække undervejs): Hvis det er tre – i så fald dyre – elevbøger, vi bliver præsenteret for, hvad bestiller lærervejledningerne så heri? Er der i stedet tale om lærerens bog/bøger? Så har han eller hun et stort stykke (ulovligt?) arbejde foran sig med at kopiere opgaver såvel som bilag. Lige i den forbindelse havde en samling pdf-filer eller blot løse ark i A4-format gjort bedre fyldest, også fordi den valgte alt i én-løsning vist ikke holder til så mange ture i kopimaskinen. Ærgerligt, hvis en praktisk hurdle kommer til at lægge hindringer i vejen for en større udbredelse af et så spændende og lærerigt indhold.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.624 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om matematik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for matematik?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.