Blog
0   3

Opråb til skoleledelser og naturfagsvejledere i kommunerne fra Big Bang 2019 vdr. folkeskolens største naturfag

Abonner på nyt om Trine Hyllested i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Natur/teknologi er folkeskolens største naturfag i forhold til antal timer. 1/3 af lærerne er ikke uddannede i faget. Ved mit oplæg på Big Bang om ”Dannelse og uddannelse i natur/teknologi” bad jeg deltagerne om gode ideer til, hvad vi i fællesskab kan gøre for natur/teknologi i folkeskolen. Der var 38, der deltog i oplægget. Det var praktikere fra folkeskolen og eksterne læremiljøer. De kom med mange gode ideer.

Børn er nysgerrige og videbegærlige

Alle var vi enige om , at eleverne møder med interesse og motivation for naturfagene. Men ofte bliver den dræbt i løbet af skoleforløbet-hvorfor ?

Vi vil uddannes og efteruddannes

Det er et utrolig bredt fag!  Der er alt for mange lærere, der bare bliver sat til faget uden at have nogen forudsætninger for det! Der er for få skoleledelser med fokus på de yngre årganges naturfag i folkeskolen. Uddan nogle flere natur/teknologilærere!

Artiklen fortsætter under banneret

Tænk i fagteam

Timemæssigt bliver faget meget lille. Relationerne til eleverne er vigtig. Tænk i samarbejde med matematik. Vi vil respekteres som indskolings- og mellemtrins lærere. Man kan ikke bygge et fundament for naturfagene uden faglighed ! Vi sidder for meget alene i et fagteam af ene udskolingslærere. Udskolingslærerne taler ofte meget om prøven i fagteamet. Vi vil gerne samarbejde om den røde tråd gennem hele folkeskoleforløbet. Vi vil gerne have nogen at sparre med. Vi ville gerne have kollegavejledning og kunne gå på besøg hos hinanden og få ideer. Det er et ledelsesspørgsmål, men også et spørgsmål for naturfagsvejlederne i kommunerne om, hvordan de støtter fundamentet for naturfagene bedst.

Vi er bundet af fagportalerne

Vi er trætte af at være bundet op på en fagportal, som vi ingen indflydelse har på. Fagligt er den ikke altid god nok og er derfor ingen hjælp! Vi vil gerne inspireres. Vi vil gerne have flere eksemplariske forløb og eksemplariske årsplaner og læseplaner fra andre skoler. Er det noget for ASTRA?

Tak til deltagerne for inspiration og gode indlæg !

Tak for stort engagement og diskussionslyst ! Læs mere om mine faglige tanker om dannelse og uddannelse i natur/teknologi i bogen ”Dannelse i alle fag” fra Dafolo-udkommer i maj 2019. Indlægget fra Big Bang er her:

bigbangkonferencen.dk/sites/default/files/webform/bb19/trine_hyllesteds_oplaeg_big_bang_2019.pdf


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.531 andre er allerede tilmeldt