Anmeldelse Ordblind/læsesvag
0   25

Dysleksi kræver forståelse og samarbejde

En bog, som bør læses af både pædagoger, lærere og forældre, fordi skoler og institutioner i dag rummer mange børn med forskellige diagnoser. Dysleksi er en af dem.

Dysleksi, motivation og robusthed

Fakta


Titel
Dysleksi, motivation og robusthed

Forfatter
Trine Trentemøller

Pris
150

Sider
103

Forlag
Forlaget Klim

Bogen gennemgår, hvilke udfordringer og kompetencer børn med dysleksi har, og fokuserer på de følelser, der knytter sig til det at være ordblind. Dysleksi har selvsagt ikke noget med intelligens at gøre, og det handler heller ikke om dovenskab. Problemet er store vanskeligheder med at lære at bruge skriftens lydprincip. Det gør det svært at tilegne sig en sikker og hurtig ordafkodning og giver derfor en begrænset læseforståelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Skriftsproget og læsekulturen fylder meget i skolen. Det er en stor udfordring for børn med dyslektiske vanskeligheder. Dysleksien gør det vanskeligt at føle sig godt tilpas i skolen. Den er derfor også en hindring for at lære og få et godt udbytte af undervisningen. At overvinde vanskelighederne kræver forståelse og stiller krav om samarbejde mellem forældre, lærere og pædagoger.

Bogen er hurtigt læst og består af fire kapitler: Første kapitel handler om de store udfordringer, skolens skriftsprog og læsekultur giver børn med dysleksi. Hvordan er det at være barn med dysleksi? Der er eksempler og gengivelse af samtaler med elever, der beskriver deres handicap. Der er udveje: Der skal tidligt i barndommen leges med sproglyde, rim og remser, fordi det stimulerer hjernen og hjælper barnet med at bearbejde lyde.

Andet kapitel handler om, hvordan læreren eller pædagogen opdager ordblindhed, og hvordan man på alle måder bedst hjælper barnet. Det er vigtigt, at dyslektikeren bliver robust. Det handler om at lære at acceptere sine vanskeligheder. Det sker blandt andet ved, at eleven får indsigt i, hvordan hjernen fungerer. Eleven skal også forstå, hvorfor øvelse gør mester, og hvordan hjernen bedst kan huske og orientere sig rumligt.

Tredje kapitel behandler vigtigheden af indre og ydre motivation. Den voksne skal samarbejde og motivere barnet, give plads til følelsen af, at man selv er med til at bestemme, og derigennem motivere til det, der giver mening. Når vi lærer noget, skal vi føle, at det, vi skal lære, er inden for rækkevide. Man skal orientere sig mod det, Vygotsky kalder for den nærmeste udviklingszone.

Fjerde kapitel omhandler samarbejdet mellem skole og hjem: om relationerne og forståelse for højtlæsnings betydning for læseudviklingen. Der er også henvisninger til, hvor man kan hente hjælp og låne bøger til mennesker med et læsehandicap.

Bogen er fyldt med dyslektiske børns tegninger, som illustrerer, hvordan det er at leve med dysleksi, og så vrimler den med cases. De er med til at gøre os opmærksomme på den dagligdag eller virkelighed, vi møder, når vi er på.

Trine Trentemøller har vigtige budskaber. Bogen er absolut anbefalelsesværdig.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.396 andre er allerede tilmeldt