Blog
0   4

Det kontroversielle budskab

Abonner på nyt om Skolesocialrådgiver om delebørn i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Delebørn trives bedre end andre skilsmissebørn og er mindre stressede end skilsmissebørn med ét hjem

Forleden sad jeg på et lærerværelse, hvor jeg overhørte et lærerteam tale om deres bekymring for en elev, hvor forældrene netop er blevet skilt, og hvor barnet bor en uge ad gangen hos hver af forældrene. Ligesom nogle af mine egne fagfæller (socialrådgivere) var lærerne enige om, at det måtte være en svær tilværelse for eleven at skulle bo to steder. Derfor kunne de ikke forstå, hvorfor forældrene fravalgte, at deres barn blot skulle bo hos en af dem.

For nogle børn er det bedre med ét hjem – for andre ikke. Det afhænger af mange faktorer … men aldrig af en generalisering; såsom at de voksne vel aldrig ville byde sig selv at skulle bo to steder.

Artiklen fortsætter under banneret

Som jeg i et tidligere blogindlæg skrev, så er det en myte, at en deleordning, hvor forældrene har barnet lige meget, er skidt!

Mai Heide Ottosen (seniorforsker ved VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, tidligere SFI) fastslår i bogen DELEBØRN fra 2016, omkring skolebørn og unge:

»De fleste undersøgelser viser, at børn i deleordninger ikke klarer sig dårligere end andre skilsmissebørn; flere peger oven i købet på at de gennemsnitligt klarer sig lidt bedre.«

 

  • Videnskab.dk er endnu engang på banen, da de i 2017 – under overskriften »Skilsmissebørn med lige tid hos mor og far klarer sig bedst« – skriver: »Ny svensk forskning viser, at skilsmissebørn, som deler deres tid ligeligt mellem mor og far, klarer sig bedre både socialt, økonomisk og helbredsmæssigt end børn, der bor mest hos den ene forælder.«

 

Uanset kræver deleordninger, at deres forældre samarbejder tæt! Det siger næsten sig selv. Og det er mange forældre vældig gode til.

Hvis jeg den dag på lærerværelset var blevet inviteret med i en drøftelse af, hvor bekymrede lærerne burde være for elevens fremtid som delebarn, ville jeg (endnu engang) henvise til Mai Heide Ottosen. Hun har som seniorforsker ved Danmarks største forskningsmiljø på velfærdsområdet belæg for at konstatere:

 »… både danske og udenlandske undersøgelser viser entydigt, at det er forældrenes samarbejde og kvaliteten i samværet, der har den langt største betydning for, om børnene trives. Hvor mange dage, barnet bor hvert sted, er ikke afgørende.«


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen