Blog
0   4

Påskens mange fortællinger

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Bruger du påskeberetningerne i undervisningen?

Påskeberetningen i de fire evangelier har stof til mange undervisningstimer. Først og fremmest er der naturligvis hovedhistorien om Jesus, der kommer til Jerusalem, indstifter nadveren, lider, dør og genopstår. Der er imidlertid meget mere at bruge beretningerne til.

Nadveren

Nadverens indstiftelse kan bruges som en del af et forløb om pagt. Hvilke pagter indgås i bibelen? Hvad er formålet med dem, og hvordan bruges de i dag?

Der kan også laves et forløb om hellige handlinger ud fra påskefortællingen. Her kan nadverindstiftelsen og missionsbefalingen indgå, sammen med beretningen om Jesu dåb.

Artiklen fortsætter under banneret

Sammenhæng

I evangelierne er der flere henvisninger til det gamle testamente. Eleverne kan sammenligne Pesach og påske, man kan tale om, hvorfor Jesus flere gange siger noget om skriftord, der skal gå i opfyldelse, eller således opfyldtes det som denne eller hint profet, havde skrevet.

Forræderi og fornægtelse

Hvorfor forråder Judas Jesus? Og hvorfor fornægter Peter ham? Hvorfor gør man sådan mod en ven? Fortællingen kan åbne op for samtaler om, hvordan man skal opføre sig overfor hinanden. Eleverne kan interviewe dem begge eller lave et dramastykke, der ser begivenhederne fra de tos side.

Sproglige udryk

I Matthæus evangeliet vasker Pilatus sine hænder, I Lukasevangeliet sendes Jesus fra Herodes til Pilatus og Judas modtager penge (Judaspenge) Alle er udtryk, der bruges i daglig tale. Man kan endvidere finde udtryk i Bjergprædiken (sæt ikke dit lys under en skæppe), (hvorfor ser du splinten i din broders øje) osv. Udtrykkene kan indgå i et forløb om sproglige vendinger og talemåder.

Uendelige muligheder

Det vil også være oplagt at sammenligne de fire beretninger. Hvad er særstof og hvor er de ens? Hvorfor er det sådan?  Hvordan bliver påsken brugt i kunstbilleder, salmer og nutidig musik? Hvad er religion og hvad er kultur, når vi ser på påskefejring i Danmark i 2019? Hvad betyder påsken for kristendommen som religion?

Der er nok at tage fat på. God påske!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
940 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen