Debat
0   30

Verdens bedste lærere skal træde i karakter som eksperter

Kære lærere Nu er det påskeferie og tid til at reflektere, tænke, slappe af og nyde livet. Og jeg ved, at I ikke kan lade være med at tænke på jeres arbejde som lærere og på jeres elever. Fordi I knokler for både skolen og for børnene og de unge.

Alle internationale undersøgelser peger på, at I gør et fremragende arbejde hver dag. PIRLS og PISA viser, at eleverne er gode til at læse. TIMSS og PISA tydeliggør, at eleverne er dygtige til matematik og naturfag. ICILS viser, at både eleverne og I har styr på at anvende IT i dagligdagen på skolerne. Og oven i dette kan ICCS fortælle os, at eleverne er de skarpeste problemløsere og de mest vidende om politik i hele verden. Tillykke med det og mange tak for jeres indsats. Nu har jeg en udfordring til jer: Kom ud af busken og træd i karakter som skoleeksperter.

For den er faktisk helt gal. Selvudråbte skoleeksperter, undervisningsministeriet, finansministeriet, produktivitetskommissionen og mediefolk er klar til at dømme jeres arbejde i både TV, på nettet og i trykte medier. Men hvad ved de om det? Ikke så meget som dem, der udfører det: De sande eksperter i undervisning. Og det er jer.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg møder i mit virke som skolekonsulent mange lærere. Her hører jeg ofte, at man simpelthen ikke synes, at man skal blande sig i skoledebatten. Jeg vil være faktisk påstå, at der er en vis debatmæssig metaltræthed blandt lærerne. Man orker det ikke. Men jeg efterlyser jer alligevel. Og vil gerne bruge et højaktuelt skræmmebillede. For der er en valgkamp lige om hjørnet. Der går politik i alt – også i skoleområdet. Og politikerne lytter ikke til jer. Endnu. Men det skal det, for ellers går det galt igen. I bliver kørt over.

Det mest rædselsvækkende eksempel jeg kan finde på, at I er blevet kørt over, er meget aktuelt: Hele det ulykkelige forløb omkring målstyret læring. Først vedtog man det, så tvang man det i jer ved hjælp af læringsplatforme og over 3.000 bindende mål, og nu er det hele så på vej i graven. Det tog fem år. Og i ministerierne og blandt danske forskere slås man om, hvis skyld det var.

Mit spørgsmål er enkelt: Har I lyst til at blive kørt over igen? Hvis jeres svar er nej, så handler det om at træde i karakter som skoleeksperter. Tage rollen på sig. Turde sige højt, at man ved og kan noget, fordi man er lærer. En dansk lærer er i gennemsnit 47 år gammel. Det betyder, at hun har omtrent 20 års erfaring i at være lærer. Hun ved altså en hel del om undervisning og skole. Og nu skal hun frem i lyset. Men hvordan? Jeg har fire forslag til, hvad man kan gøre. Så man aldrig bliver kørt over igen:

Del fakta og artikler på Facebook, Linkedin og Twitter (find dem på Facebook: Verdens bedste danske skole eller linkedin Casper Rongsted)

- Tal skolen op i samarbejde med forældrene

- Sæt jer ind i sammendragene af de vigtigste undersøgelser, så I kan argumentere med fakta og fortællinger (de link)

- Tegn et gratis abonnement på Asterisk – her kan I læse om de nyeste emner indenfor skoleområdet, så I er klar med fakta i enhver debat

Jeg ved godt, at det kræver noget ekstra. Men det er mit store håb, at I vil gøre det. Del, tal og kæmp. Det er det, der skal til. God påske fra Valby. Mange venlige hilsener

Casper Rongsted, Verdens bedste danske skole


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ