Blog
0   11

Femogfyrreminutterspildt

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Forleden dag skulle min 8. klasse bruge 45 minutter på en national test. Dansk læsning.

En del af testen handler om, at eleven skal sætte to streger for at danne tre ord, og det kan være svært, ja nærmest umuligt for en 14-årig. Prøv eksempelvis med “chikanerechikkonkubine”. Eller“dekadentmedikamentparyk”. Eller "frankofilplusfourfouragere". (Da franskundervisning stort set er ude af min kommune, desværre, er det sidste ord nok den største udfordring.) Det bliver rent gætværk, og jeg spørger mig selv, hvor mange voksne, der egentlig kender de ord, som min 8. klasse bliver udsat for. Mit bud er, at det er meget få voksne, der kender ordene, og i så fald, hvor relevante er de så? Jeg har samlet et lille udvalg af ord, jeg gennem årene har set i testen. Hvad betyder: Toksisk. Ratificering. Forsire. Altruistisk. Eller hvad med “inciterende”? Eller “trævlemund”? Til information er en trævlemund et 10 centimeter langt primitivt havdyr.

Efter testen spurgte eleverne mig, om de virkelig skulle forstå, hvad de ord betyder, når de går i 8. klasse. De var demotiverede og forstod ikke formålet.

Artiklen fortsætter under banneret

Og det gør jeg heller ikke. Jeg forstår ikke, hvorfor jeg skal teste elever i læsning, der er uden for forståelse. Hvordan kan man alvorligt tro, at det er muligt for nogen 14-årige at vide, hvad de ord betyder? En politiker sagde engang, at det ikke handlede om, at eleverne skulle forstå ordets betydning (opgaven siger dog; hvad betyder…?), men at de bare skulle kunne læse det. Men er det virkelig det, der skal være succeskriteriet?

Skrot de nationale test. Vi har ikke brug for dem.

Jeg vil jeg hellere lære eleverne ord, de kan bruge i deres hverdag, og skulle vi støde på ordet trævlemund en dag, kunne vi tale om det, se et billede eller en lille film om det sjove dyr og få en god snak om ord, ords oprindelse og gamle og nye ord. Det kunne vi sagtens bruge 45 gode minutter på.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.882 andre er allerede tilmeldt