De tre ordblinde elever i filmen har forskellige drømme om fremtiden.

Midt i en testtid: Fem jyske kommuner præsenterer animationsfilm om ordblindhed

Det er højsæson for den nationale ordblindetest, som skal tages om foråret. Når elever boner ud som ordblinde, behøver de ikke sætte deres fremtidsdrømme på stand by. Det kan skolen vise med en ny animationsfilm fra fem jyske kommuner og Ordblindeforeningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når en elev får at vide, at han er ordblind, kan det være svært at overskue, hvad det betyder - både her og nu og for elevens fremtid. Det har fået fem jyske kommuner til at skabe animationsfilmen 'Ordblindhed - sammen kæmper vi for dine drømme'.

Den to minutter og 40 sekunder lange film handler om Magnus i 3. b, som drømmer om at blive forfatter, mens Aisha i 6. klase vil være blogger eller youtuber. Tobias i 9. klasse er skrap til at rode med motorer og vil være mekaniker. Men de er alle ordblinde.

"Når mennesker forfølger deres drømme, støder de på udfordringer. For ordblinde er det en udfordring at læse og skrive", fortæller speakeren og opfordrer ordblinde til at øve sig og bruge digitale hjælpemidler.

"Det kan være vigtigt ikke at sætte for store mål til at begynde med. Ethvert skridt skal nemlig kunne føles og motivere dig«, lyder et af filmens budskaber.

Filmen kan vises under tilbagemeldingen på ordblindetesten

Animationsfilmen skal øge forståelsen for ordblindhed hos både elev, forældre, klassekammerater og lærere.

"Filmen er højaktuel, fordi skolerne netop nu tester elever med den nationale ordblindetest. Når de finder ordblinde elever, skal skolerne give barn og forældre en god tilbagemelding, og her kan de vise filmen. Samtidig kan de give forældrene et link til filmen, så de kan se den igen derhjemme", siger sprog- og læsekonsulent Maria Gram Nielsen fra Mariagerfjord, som er en af de fem kommuner bag filmen.

Da kommunerne begyndte på drejebogen, blev de hurtigt enige om, at håb er et vigtigt budskab at få frem. Det er inspireret af Egmont-rapporten, som viser, at hvor 81 procent af unge generelt har gennemført en ungdomsuddannelse, drejer det sig kun om 69 procent med ordblindhed.

Ny kortlægning: Ordblinde børn og unge klarer sig dårligere i uddannelsessystemet

"Der sker let en stigmatisering af det ordblinde barn, både af barnet selv, forældre og omgivelser. Det vil gerne være med til at afmystificere ved at fortælle, at ordblinde elever ikke må lade sig begrænse uddannelsesmæssigt", siger Maria Gram Nielsen.

Alle voksne har en opgave med at hjælpe barnet

For at gøre fremskridt er det også vigtigt, at det ordblinde barn får støtte og hjælp af de voksne i skolen og derhjemme, lyder et andet budskab.

"Det er ikke barnets, forældrenes eller skolens problem alene, at et barn er ordblindt. Alle har en opgave med at hjælpe barnet. Det budskab skal vi have bredt ud, så det er vores ønske, at filmen også bliver vist på pædagogske møder. Det er ikke kan dansklærerens opgave at hjælpe ordblinde elever. Det er alle læreres og pædagogers ansvar", siger Maria Gram Nielsen.

På samme måde kan filmen vises i klasser til at give de andre elever en forståelse af, hvorfor en eller flere klassekammerater altid arbejder på computer og nogle gange indtaler på telefonen.

"Det betyder ikke, at de ikke kan lære, for ordblindhed har ikke noget at gøre med manglende intelligens. Det vil vi gerne have åbenhed om", siger Maria Gram Nielsen.

Filmen er netop lavet i et meget forståeligt sprog. Det er også bevidst, at de tre hovedpersoner kommer fra tre klassetrin.

"Når man går i 9. klasse, tænker man nok lidt mere over, hvad man skal i fremtiden, end når man går i 3. klasse. Hvilken ungdomsuddannelse skal man for eksempel vælge?".

Filmen speakes snart på seks sprog

Ideen til filmen stammer fra lærings- og læsekonsulent Lenette Krathmann Jensen fra Viborg Kommune, fordi hun så et behov for et værktøj til at forklare børn og forældre, at ordblindhed ikke behøver være en begrænsning, men at det er en anden vej til muligheder.

De fire andre kommuner er gået med for at sikre en bedre økonomi bag filmen. Hver kommune har investeret cirka 15.000 kroner, og filmen har desuden fået støtte af en animationspulje i Viborg Kommune. Det betyder, at filmen udkommer på seks sprog. Foreløbig ligger den klar på dansk, engelsk og arabisk, men i løbet af foråret bliver den også speaket på somali, tyrkisk og polsk.

"Vi har fokus på at fange alle ordblinde så tidligt som muligt, og det gælder også blandt tosprogede børn. Derfor er det vigtigt, at deres forældre også kan se filmen", siger Maria Gram Nielsen.

Animation appellerer til børn

Det er blevet til en animeret film, fordi Viborg udgør en dansk højborg på dette felt. Uddannelsen The Animation Workshop ligger i byen og uddanner studerende i tegnefilm, computerspil og 3D. Men animering kan også noget, som en indspillet film ikke kan, mener Maria Gram Nielsen.

"Animation appellerer til børn, og man kan skabe udtryk, som er svære at få frem i en indspillet film. Derfor har filmen en god effekt", siger sprog- og læsekonsulenten.

Ud over Mariagerfjord og Viborg er filmen udviklet af Herning, Aarhus og Syddjurs Kommuner sammen med Ordblindeforeningen. Filmen er produceret af Ox and Bird i Viborg og ligger på de fem kommuners hjemmesider og hos Ordblindeforeningen. Du kan for eksempel se den på foreløbig dansk, engelsk og arabisk via dette link:

Læs mere

Ordblindhed - sammen kæmper vi for dinedrømme