Debat

DSB er ved at køre af sporet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DSB er i gang med at forberede sig til at være mere konkurrencedygtig. Omkostningerne skal derfor reduceres, og medarbejderne skal betale via dårligere arbejdsvilkår. Det er især arbejdstidsregler og rettigheder, DSB er ude efter at forringe.

En forudsætning for, at DSB kan lykkes med at mindske omkostningerne, er at stække medarbejdernes formelle indflydelse ved at svække tillidsrepræsentanterne. DSB ønsker færre af dem, og de skal have mindre indflydelse på vegne af medarbejderne. Medarbejdernes repræsentanter har hidtil haft indflydelse på arbejdstilrettelæggelsen, fordi det sikrer en planlægning, der hænger sammen og samtidig tager hensyn til medarbejdere, der skal dække endog meget skæve arbejdstider. Derfor skal medarbejderne have indflydelse og ansvar samt sikres visse rettigheder i forhold til arbejdstider og vilkår.

De ansatte hos DSB står over for en arbejdsgiver, der kræver at kunne udnytte medarbejdernes arbejdstid mere fleksibelt og effektivt. Hvis fleksibilitet og effektivitet skal smelte sammen, så kræver det dialog og medarbejdernes indflydelse. Ellers går det galt - det ved vi på skoleområdet. De tillidsvalgte på alle niveauer skal have indflydelse og ansvar på medarbejdernes vegne. Det er den danske model, som har vist sin værdi gennem mange år - også i DSB.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hele dette setup ligner til forveksling det, lærerne var udsat for i 2013. Den samme drejebog orkestreret samme sted fra, nemlig Finansministeriet. Problemet er nu - som dengang i 2013 - at hvis man ikke respekterer sin forhandlingsmodpart og tager hensyn til medarbejdernes ønsker, hvis man vil gennemtrumfe sin egen vilje, så risikerer man at opnå en dyrt købt sejr.

Ligesom folkeskolen i dag stadig står med risiko for at bryde sammen, fordi nogle tilbage i 2013 ikke lyttede og ikke fandt kompromiserne, men forsøgte at knægte medarbejdersiden og den danske model. På samme måde vil DSB stå med risiko for at smadre fremtidens togdrift i Danmark. Hvis man lykkes med at smadre medarbejdernes fagforening og deres rettigheder, risikerer DSB at tage togdriften med i faldet. Derfor må vi også her stå sammen i fagbevægelsen. Den danske model er igen under pres og i fare for at blive undergravet.

DSB løser en vigtig samfundsopgave, og DSB's succes afhænger af i fremtiden at være en attraktiv arbejdsplads. Der er påfaldende mange ligheder med folkeskolen!