Pisa
0   186

Forsker: Læseresultatet i Pisa overrasker ikke

»Resultatet er skuffende, men ikke overraskende«, siger Klara Korsgaard, som leder Nationalt Videncenter for Læsning. Elevernes egne tekster siger mere om deres kompetencer end læseresultater. De er ikke med i Pisa, fordi de er svære at teste.

»Alt for mange har en forestilling om, at 'det der med læsning', det hører til på de yngste klassetrin, og så kan man lægge det fra sig. Men sådan forholder det sig ikke. Der skal undervises i læsning gennem hele skoleforløbet. Og det skal foregå i alle fag på alle klassetrin. Det har der desværre ikke været opmærksomhed på de sidste ti år, hvor man har talt om læsning«, siger Klara Korsgaard.

Artiklen fortsætter under banneret

Efter Klara Korsgaards mening fylder elevernes kommunikative skrivning for lidt både i læsedebatten og i skolens praksis. Og det er desværre helt fraværende i Pisa-undersøgelser og de danske nationale læsetest. |

»Elevernes egne tekster siger mere om deres kompetencer end læseresultater« Klara Korsgaard, læseforsker

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ