Debat
1   31

Nationale Tests- hvorfor vil vi være med til det?

På et tidspunkt i samtalen sagde hun: ”Hvorfor vil I (lærere) overhovedet være med til det?” Jeg havde ikke noget godt svar. For hvordan kan det være, at vi ikke nægter at gennemføre en test vi i årevis har vidst ikke var et godt evalueringsværktøj?

Endnu engang havde jeg en forælder i røret der forholdt sig helt uforstående over for den Nationale Test hendes søn havde været igennem timen før. Grunden til telefonsamtalen var, at hendes søn blev ked af det undervejs i den time lange test, han gik helt i sort og følte sig dum og uduelig. Moren var frustreret, vred og hjælpeløs - hvorfor skulle hendes søn udsættes for denne oplevelse? Hvad gjorde det godt for?

Artiklen fortsætter under banneret

På et tidspunkt i samtalen sagde hun: ”Hvorfor vil I (lærere) overhovedet være med til det?” Jeg havde ikke noget godt svar. For hvordan kan det være, at vi ikke nægter at gennemføre en test vi i årevis har vidst ikke var et godt evalueringsværktøj? Vi har set eksempler på på forrykte og i visse tilfælde uløselige opgaver, børn der græder, forældre der vælger at holde deres børn hjemme fra skole og nægter at lade dem deltage i de Nationale Tests, og senest om forskningsresultater fra Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner der bekræfter hvad enhver lærer med en lille smule sund fornuft har fortalt om i årevis: At gennemføre de Nationale Tests kan kun i bedste fald bruges som tidsfordriv, resultaterne bør gennemlæses med meget kritiske briller, og undervisningen bør på ingen måde planlægges efter dem.

Problemet for os lærere er jo, at det er bestemt på ministerniveau, at det er en af vores arbejdsopgaver at gennemføre de Nationale Tests i bestemte fag på bestemte klassetrin - om vi kan lide det eller ej. Men hvad ville der egentlig ske, hvis samtlige lærere i den danske folkeskole sagde: Nu er det nok! Vi vil ikke spilde mere tid, hverken børnenes eller vores egen på en arbejdsopgave der ikke giver mening - en arbejdsopgave der i bedste fald bare er spild af tid, og i andre tilfælde som hos min elev fører til gråd og en oplevelse af at være dum og uduelig til et fag.

I alle andre tilfælde hvor vi som skolelærere oplever at børn ikke trives, ikke lærer, ikke udvikler sig eller ligefrem oplever frygt eller angst har vi pligt til at gøre opmærksom på problemet og handle. Men her, i denne situation, med de Nationale Tests, må vi se på og rette ind. Det er et paradoks for mig.

Så kære kollega: Lad din stemme blive hørt. Råb op. Igen og igen. Når ministeren ikke synes at det er begrundelse nok til at stoppe testene at 2 forskere som Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner har påvist fejl og mangler i de Nationale Tests og dermed dømmer testene ude, så må vi 60.000 lærere, der har vores daglige gang blandt de børn der skal testes blive ved og ved med at råbe så højt, at selv ministerens døve øre til sidst bliver nødt til at lytte.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ