I morgen afholdes finalen i DM i madkundskab i Odense.

Ti klasser dyster i DM i madkundskab

Ti skoleklasser præsenterer i morgen kartoffelretter til finalen i DM i Madkundskab. Alle elever har været igennem forløbet ”Brug Knolden”, hvor de både har lært om kartoflens historiske og ernæringsmæssige og betydning.

Publiceret Senest opdateret

De 10 udvalgte klasser

Verninge Skole 6.A
Bankagerskolen 7. X
Borup Skole 6.D
Resenbro Skole 6. klasse
Vitaskolen Bohr 7.-9. klasse
Poulstrup Friskole 7. klasse 
Sct. Mariæ Skolen 6. klasse 
Uglegårdsskolen-Team Ugle
Ærø Friskole valghold 6.-9. klasse
Thorsager Skolen 6.a

DM IMADKUNDSKAB

DM i Madkundskab arrangeres af projektet Madkamp, som er etsamarbejde mellem Madkulturen og en række professionshøjskole,der støttes af Nordea-fonden.

I år er dommerne til DM i Madkundskab Marie Ejlertsen fraSkiftekær Økologi, Jon Edlund, der var en af finalisterne i "DenStore Bagedyst", forsker Susanne Højlund fra Aarhus Universitet,kok og medstifter af Madkamp John Kofod og lektor i Madkundskab vedUCSYD Connie Frerks.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For syvende år i træk arrangerer projekt "Madkamp" DM i Madkundskab. I år er temaet "Brug Knolden", der har fokus på kartoflen. Derfor skal de ti klasser præsentere deres bud på lækre retter med kartoflen som hovedingrediens. 

 

 

"Det, der er helt særligt ved DM i Madkundskab, er at mærke elevernes motivation. De er glade, fokuserede og helt vildt spændte, fordi de skal præsentere deres egne retter for et rigtig dommerpanel", fortæller Georgie Børsting, der er projektleder på Madkamp.

 

 

Bedstemor-tema sikrede Haderslev-skole sejren i DM i madkundskab

Mere end bare madlavning  Siden 2013 har Madkamp udgivet gratis undervisningsmateriale til madkundskab og udbudt kurser til lærerne. Undervisningsmaterialet har hvert år et tema. 

Madkamp åbner flere lærerkurser til madkundskabslærere

"Vi vil gerne gøre op med, at madkundskab 'bare' skal handle om at lave en ret. Madkundskab handler blandt andet også om sundhed, bæredygtighed, forbrug, og så vil vi også gerne fremme kreativiteten og innovationen hos eleverne. Det er derfor, at de skal udvikle deres egne retter", siger Georgie Børsting.

Ph.d: Madkamp gør eleverne innovative

 

"I vores undervisningsmateriale til 'Brug Knolden', lærer eleverne derfor ikke kun, hvad man kan lave med en kartoffel, og hvad den indeholder. Eleverne har eksempelvis også lært om kartoflens historie, og hvad der fysisk og kemisk sker med en kartoffel, når man tilbereder den".

Hvis lærerne har lyst, kan de efter arbejdet med undervisningsmaterialet tilmelde klassen til DM i Madkundskab. Det gør omkring 40 klasser hver år, hvoraf ti kvalificerer sig til finalen.

"DM i Madkundskab er faglig festdag, hvor eleverne kan udbygge den viden, som de har opnået i madkundskabsundervisningen. Før DM i Madkundskab er eleverne forhåbentlig blevet mere selvstændige i et køkken, de kan tænke innovativt, og de kender til kartoflen som fødevare. Til konkurrencen skal eleverne kunne formidle den faglige viden, de har fået", siger Georgie Børsting.