Blog
0   4

Ikke af nød, men af lyst.

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Et spændende tværfagligt forløb fik jeg beskrevet af en sprog-kollega, der gerne vil finde nye veje til elevernes sprogglæde.

Det var ikke af mangel på fransklærere, der fik fransklæreren og matematiklæreren på en Nordsjællandsk efterskole til at prøve et rotationsprincip inspireret af en skole i Fredericia. www.folkeskolen.dk/646173/elever-faar-ny-tysklaerer-hvert-20-minut

Det var mere lysten til at lave et tværfagligt forløb med fransk, historie, matematik og geografi. Et forsøg på at gå andre veje med sproget og bryde med idéen om, at sprog skal være et isoleret fag.

Det tværfaglige forløb, der foregik på 9. og 10. klassetrin, strakte sig i første omgang over 3 gange 30 minutter, hvor historie, matematik og geografi skulle foregå på fransk. I de 30 minutters matematik skulle der måles, cmᒾ, m². Borde, døre, gulve, bøger, papir og tavler blev målt. Ordene, tallene og den matematiske betegnelse blev øvet. På fransk. De næste 30 minutter var historie. Her skulle eleverne sætte 3 franske sætninger sammen med et billede af en historisk (fransk) person; f.eks. “Il a écrit le roman Les Trois Mousquetaires” (Dumas) eller “elle etait une physicienne/chimiste et elle decouvrait le radium” (Curie). Andre historiske personer kunne være Napoleon, Jeanne D’Arc eller Piaf. Personerne, der også kunne være mere nutidige, skulle til sidst sættes på en tidslinie. Årstal og navne samt personernes virke og/eller kendetegn blev øvet her. Geografi foregik sådan, at der blev trukket et spørgsmål (på fransk) - “hvad hedder det højeste bjerg i Europa?” eller “hvad hedder den fransktalende del af Canada?”. En anden opgave var at parre flag med landenes navne på fransk. Landenavne, stednavne, flagenes form og farver blev øvet.

Dette tværfaglige forløb er et godt eksempel på, hvad man egentlig kan med sprog og tværfaglighed i skolen. Og det kan omsættes let til tysk eller spansk eller…..

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne var glade for forløbet og vidste slet ikke, at de kunne så meget fransk. Den har vi hørt før! Selvfølgelig kan de det.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.907 andre er allerede tilmeldt