Uskolet

Skoleforskere: »Der er behov for at tale skoleforskergerningen op«

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skole- og uddannelsesforskere savner respekt i offentligheden. Flere møder mistillid, og professionen har vanskeligt ved at tiltrække unge.

»Der er behov for at tale skoleforskergerningen op«, forklarer en videnskabsmand, som mener, at der skal fokuseres mere på de positive fortællinger.

»Først og fremmest kan vi lokke med et kollegialt miljø, hvor folk på en sofistikeret måde altid er høflige, når de taler nedladende til hinanden. Mange formår at skrive imponerende langt om ganske lidt og evner med en selvfølgelig selvsikkerhed at bevæge sig ud ad endog meget avancerede teoretiske tangenter. Vi er altid lydhøre over for fejl i andres analyser og lader os kun sjældent distrahere af den forvirrende praksis, som de mange lavtuddannede lærere ude på skolerne bruger så meget tid på - jamen, der er jo masser af godt at sige om skoleforskergerningen«.

Den interviewede har ønsket at være anonym med henvisning til risikoen for beskyldning om personfnidder.

Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.