Blog
1   16

Formidler fagportalernes færdigretter i virkeligheden fejlforståelser?

Abonner på nyt om Trine Hyllested i dit personlige nyhedsbrev.


Lærerne har meget kort forberedelsestid til hver time, nogle steder 7 minutter. Læreruddannelsens timeantal er halveret i løbet af de sidste 20 år, uden at kravene er reduceret. Man skal så selv nå at læse op ved siden af. Det er de færreste studerende, der når det. Det betyder at dybdelæringen på visse felter er forsvundet. 1/3 af lærerne i natur/teknologi er uden en uddannelse i faget. Det betyder, at de færdigretter fagportalerne serverer, kommer til at styre meget undervisning i folkeskolen. Især når kommunerne decideret beder lærerne om at bruge fagportalerne. Det giver fagportalerne et kæmpe fagligt ansvar. Er de sig det bevidst ?

Mine studerende har lige afleveret en opgave, der handlede om selv at fremstille et undervisningsmateriale. Nogle havde misforstået opgaven og kopierede undervisningsmateriale direkte fra en fagportal, der handlede om forsøg med frugt og grøntsager. Den studerende ville henvende sig til 1.-2.klasse og havde fundet et forsøg, der satte eleverne i gang med at sortere indkøbene fra supermarkedet i frugt og grøntsager. Eleverne skulle så udfylde et skema, hvori de skulle skrive, hvad der er en frugt og hvad der er en grøntsag.

Jeg var inde og kigge på fagportalen og blev ret rystet. Ingen steder i opgaven var der defineret, hvad en frugt egentlig er og hvilken funktion på planten den har. Ingen steder i denne opgave var der beskrevet hverdagsforståelsen og fagforståelsen for læreren. Hvordan i alverden skulle en lærer, der ikke har nogen særlig viden om biologi, så kunne bruge denne opgave?  Jo man kan videreformidle sin egen hverdagsforståelse af frugt og grøntsager, men er det formålet med aktiviteten? Fagportalen har fine funktioner med oplæsning, fine fotografier, film,  ideer til forsøg og aktiviteter m.m.. En faglig definition af nøglebegreberne er total fraværende. Noget af det vigtigste i natur/teknologi er arbejdet med at bevæge sig fra hverdagsforestillinger til fagbegreber. Hvis fagportalerne ikke vælger hvilket fagbegreb de vil formidle og ikke formidler fagbegreberne korrekt, bliver fagportalerne jo bare en fastlåsning af elevernes hverdagsforestillinger. Hvor er den faglige redaktør, der ved hvad hun/han arbejder med ?

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.447 andre er allerede tilmeldt