Blog
0   17

Når MINE elever bliver til VORES elever

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når et årgangsteam har et godt og konstruktivt samarbejde smitter det af på både elevernes faglighed og trivsel. Nøgleordene er åbne døre og vidensdeling, for på den måde mærker eleverne, at lærerne vil hinanden og dermed også hinandens elever.

Foto: Pixabay.com

 

Det gode teamsamarbejde spiller en vigtig faktor for en årgang. At lærerne har åbne døre og byder de andre lærere og elever fra årgangen ind i undervisningen giver en tryghed.

Trygheden ses ved at eleverne kender lærerne fra de andre klasser og kan bruge dem i andre kontekster.

Artiklen fortsætter under banneret

Når lærerne arbejder godt sammen, laver fælles årsplan, arbejder med niveaudeling på tværs af hele årgangen og i det hele taget inviterer de andre elever indenfor i klasselokalet, så ændres den professionelle opfattelse fra ”mine elever” til ”vores elever”.

 

”Vores elever”

Hele tænkningen ”vores elever” tager udgangspunkt i, at vi vil eleverne det bedste og ikke stiler efter personlige resultater som lærer. Det er interessant at dykke ned i det lidt prekære spørgsmål ”hvorfor lukker enkelte lærere sig om sin egen klasse?”.

Handler det om usikkerhed, konkurrencementalitet eller mangel på overskud til andre? Det kan nok variere fra lærer til lærer. Dog er det sikkert, at den fælles vej er til elevernes bedste. Hvis eleverne kan mærke at flere lærere vil dem det godt, så kan vi ikke andet end opbygge en større og stærkere energi i fællesskab – der kan skabes bånd på tværs af klasser.

Det samme gælder lærerne.

Men det forudsætter, at vi vil hinanden det bedste – og ikke ser hinanden som eksempelvis ”karakter-konkurrenter”.

 

Fællesskabet er vigtigt

Mine elever er forskellige, og jeg vil altid have foranderlige resultater fra år til år. Det må jeg acceptere. Det er bare så vigtigt, at vi ikke får det fokus, at klasserne skal afspejle os og vores indsats. Det er svært at lade være, men får jeg mine kollegaers opbakning og samarbejde, så kommer følelsen af at løfte bredt og fælles nemmere.

”Hvem er dygtigst” er og bliver ren gift for et lærerkollektiv – og dermed også eleverne!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.438 andre er allerede tilmeldt