Blog
0   2

Opgivelser er som at give bolden op til naturfag

Abonner på nyt om Astra-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi kender det fra rundbold: Opgiveren kaster bolden op i luften, og en spiller fra indeholdet slår bolden ud i marken. Der bliver nu løbet, kastet og grebet efter bolden. Det er lidt det samme med opgivelser til naturfagsprøven. Lærerne giver bolden op til de fokusområder, eleverne trækker, og eleverne griber forhåbentlig bolden, mens andre sætter i løb.

Opgivelserne er først og fremmest for elevernes skyld

Opgivelserne til den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi skal først og fremmest én ting: De skal gøre klart for eleverne, hvad dét fællesfaglige fokusområde, de nu har trukket, dækker over. Så har eleverne en retning, de kan kigge i, når de går i gang med at indkredse deres problemstilling frem mod prøven. Derfor er det netop nu højsæson for at gøre opgivelserne klar. Eleverne skal have opgivelserne udleveret, allerede når de trækker fokusområder til prøven fra den 1. april og den nærmeste tid derefter. Se prøvevejledningen side 11.

Senere skal censor også blive klogere

Man kan ellers nemt forfalde til at tro, at opgivelserne mest er til for censors skyld. Men opgivelserne tjener et dobbeltsigte. Først og fremmest skal eleverne bruge dem omkring den 1. april og frem. Dernæst skal censor have at vide, på hvilket grundlag prøven finder sted, senest 14 dage før prøven.

Artiklen fortsætter under banneret

Håndsrækning til skabelon for opgivelser m.m.

Måske har de første år med fælles naturfagsprøve gjort, at jeres fagteam har en praksis for, hvordan I laver opgivelser. Måske laver I dem løbende i takt med, at det enkelte fællesfaglige forløb afsluttes, så I lige nu bare lægger sidste hånd på det, der skal udleveres til eleverne om føje tid. Måske har eleverne endda fået opgivelserne drypvis efter endt forløb.

Hvis ikke jeres opgivelser allerede er på skinner, kan I hente inspiration på astra.dk/opgivelser, hvor vi har samlet materiale om opgivelserne. Dels kan I få overblik over prøvebekendtgørelsens krav til opgivelserne, og dels kan I hente vejledning til at lave jeres naturfagsteams egen skabelon til opgivelser - samt alt det andet der skal sendes frem til censor, når tid er - eller blot se Astras eksempel.

Giv bolden op

Nu opleves det at trække fokusområder, forberede og gennemføre naturfagsprøve - med rette - ikke som den rene rundboldleg, hverken for elever eller lærere endsige censor. Men med gode opgivelser, der er:

  • organiseret per fokusområde
  • alsidigt sammensat
  • indeholder både tekster og andre udtryksformer - mindst tre eksempler
  • tilgængelige for eleverne, når de trækker deres fokusområder

- så kan man jo håbe på, at det bliver en befrier :-)


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.356 andre er allerede tilmeldt