Debat Leder Pisa 2000
0   485

Lysten til at lære

De siger det alle: Det allervigtigste er, at eleverne bevarer deres lyst til at lære. Deres appetit på ny viden må ikke gå tabt undervejs i skolegangen.

Det er nemlig glæden ved at lære, der skal bringe dem videre i uddannelsessystemet. Ja, faktisk videre gennem livet, for i en foranderlig verden skal man være parat til at lære nyt hele tiden.

Artiklen fortsætter under banneret

Derfor er denne »lyst til at lære« kostbar. Det er de enige om, magtens mænd og kvinder.

»I virkeligheden burde vi sætte det ene succeskriterium op, at børn skal være lige så glade og optændte, når de kommer i 9. klasse, som da de begyndte i 0. klasse«, siger statsminister Lars Løkke Rasmussen i en ny interviewbog.

Og Dansk Industris administrerende direktør Hans Skov Christensen sagde i et afskedsinterview i Politiken forleden:

»Folkeskolen kunne godt have en enklere formålsparagraf, nemlig at børnene skulle være lige så nysgerrige og videbegærlige, når de forlader skolen som 15-16-årige, som når de står trippende med deres nye tornyster og penalhus klar for at begynde i skolen. Lysten til at jagte viden skal forblive intakt«.

Og forkvinde for børne- og kulturudvalget i KL Jane Findahl fortalte for nylig i et interview i Undervisere:

»Vores ønske er, at når unge mennesker forlader folkeskolen, så står de og tripper efter at gå i gang med en ungdomsuddannelse. De har bevaret lysten til at lære. De har den samme lyst til at lære, som da de stod og trippede og skulle ind i 0. klasse«.

Jamen, hurra! Det er jo netop dét, den danske folkeskole kan bedre end nogen anden skole i noget andet land. En særlig spørgeskemaundersøgelse i tilknytning til Pisa 2000 og Pisa 2003 viser, at danske elever er de elever i verden, der er gladest for at gå i skole i 9. klasse (de ellers højt besungne finske elever er derimod ikke ret glade for at gå i skole i 9. klasse).

Der er nemlig en god stemning i de danske klasselokaler. Det viser en dugfrisk international demokratiundersøgelse, som blandt andet måler »klasserumsklimaet« i 8. klasse i alverdens skoler. Og her er Danmark nummer ét (sammen med Sverige og Norge, mens klasserumsklimaet i Finland er dårligere).

Én ting kan ødelægge den gode stemning i de danske skoler: Indførelsen af et nyt testregime. Det viser forskning, det viser udenlandske erfaringer, og det viser de historiske erfaringer i Danmark.

Det var jo blandt andet derfor, eksamensskolen blev afskaffet i Danmark: Den slog børnenes naturlige videbegærlighed ihjel.

Må nutidens uddannelsespolitikere huske det, når de i den kommende tid skal forhandle om et nyt folkeskoleforlig.

John Villy Olsen, jvo@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ