Blog
1   12

Gør sprogstrategien forpligtende!

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Det er vigtigt at kunne begå sig på flere sprog. Det giver indsigt i kulturer, indsigt i vor egen historie og i det samfund, vi lever i og så giver sprogkompetencer rigtig god mening i international samhandel.

I regeringens sprogstrategi fra 2017 opfordres kommuner og uddannelsesinstitutioner til at; “udarbejde lokale sprogstrategier, der angiver, hvordan der arbejdes med at styrke fremmedsprogene på de enkelte skoler og institutioner”. Lige så vel som mange kommuner har en finansstrategi, en fritids- og friluftsstrategi, en kulturstrategi og en naturstrategi, så bør de også have en fremmedsprogsstrategi. Positivt er det, at kommuner opfordres til at udarbejde en fremmedsprogsstrategi, men er det nok med en opfordring?

Endnu mere positivt ville det være, hvis kommunerne forpligter sig til at udarbejde en sådan strategi. Både for at vise den gode politiske vilje og understøtte fremmedsprogene, der lider under (meget snart) mangel på sproglærere, mangel på skolers udbud af 3. fremmedsprog og, set fra min stol, for få timer i udskolingen. Hvis regeringens sprogstrategi skal have en effekt, skal der en forpligtelse til og ikke blot en opfordring. Politikerne skal gå foran og ikke komme halsende og prustende for sent og være uforberedt til den store fremmedsprogsudfordring. På alle niveauer.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg har kigget lidt i et oplæg, lavet af Danske Gymnasier, der kommer med bud på, hvordan en sådan kommunal strategi kunne se ud med henblik på at opprioritere sprogfagene:

- Et samarbejde mellem grundskole og gymnasium, så sprogindsatser kan koordineres og en “rød tråd” kan gå fra grundskolen til gymnasiet (det har jeg og mine kolleger i sprogene gjort i mange år. Med succes).

-Grundskole og gymnasium kunne i fællesskab finde barrierer for sproginteressen (f.eks. mangel på fransklærere i grundskolen)

-Input og idéer til, hvad sprogstrategien kan indeholde i lokalområdet.

Uddannelsesinstitutioner og kommune kunne f. eks. diskutere flg. emner;

-hvor mange fremmedsprog vil kommunen udbyde i grundskolen?

-nye samarbejdsinitiativer vedr. sprogfagene

-udbyde nyt fremmedsprog som valgfag (måske på bekostning af/i stedet for et kreativt fag?)

-inddrage virksomheder og sponsorer

-udskrive sprogkonkurrencer

-faglige forløb for særligt dygtige elever

-emneuge eller aktivitet målrettet fremmedsprog

-deltagelse i allerede etablerede sprogkonkurrencer (DM i sprog, Sprogolympiade)

-temadage (nationaldag, genforeningsdag, frankofonidag, fastelavn etc.)

På den måde kunne opmærksomheden på vigtigheden af og interessen for at kunne fremmedsprog blive styrket. Danmark skal have stærke sprogkompetencer. Så gør sprogstrategien forpligtende. Så den bliver taget alvorligt. Nu.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.854 andre er allerede tilmeldt