Debat

Christina Krzyrosiak Hansen er borgmester i Holbæk Kommune. Jens Stenbæk er formand for Professionshøjskolen Absalon.

Debat: Flere skal uddanne sig som lærer i Nordvestsjælland

Professionshøjskolen Absalon og Holbæk Kommune vil samarbejde om at tiltrække flere studerende til uddannelsen og flere lærere til folkeskolen. Det skal udvikle fremtidens skole til gavn for børnene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En sund folkeskole er glade børn, der bliver undervist af stærke lærere. Vi er som repræsentanter for en uddannelsesinstitution og en kommune meget bevidste om, at vi hele tiden skal udvikle læreruddannelsen og folkeskolen.

Det gør vi bedst i fællesskab, og derfor har vi netop underskrevet en forpligtende og ambitiøs samarbejdsaftale.

Den nye aftale skal rykke de studerende tættere på praksis under uddannelsen, skabe helt nye formater for lokale uddannelsesaktiviteter i Holbæk Kommune, og sørge for, at de nyuddannede lærere får en bedre start på jobbet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I de næste fire år vil vi med aftalen i hånden arbejde tæt sammen for at sikre, at folkeskolen bliver endnu stærkere i fremtiden og børnene får en endnu bedre skolegang.

Vi skal uddanne flere

En central del af samarbejdsaftalen handler om at rekruttere både til Absalons læreruddannelsen og til skolerne i Holbæk Kommune.

Der er mangel på folkeskolelærere i hele det nordvestsjællandske område. I Holbæk Kommune oplever skolelederne ofte at måtte slå en lærerstilling op flere gange for at få den besat med den rette person. Samtidig ser vi trods en positiv udvikling fortsat ledige studiepladser på Absalons læreruddannelse.

Blandt andet derfor vil vi konkret se på, hvordan dele af læreruddannelsen kan sættes sammen på en anden måde. Vi vil udvikle modeller for et helt nyt uddannelsesformat med en lokal forankring i Holbæk Kommune og en stærk knytning til praksis på de lokale skoler.

Absalons nye sygeplejerskeuddannelse i Holbæk er et godt eksempel på, hvordan man kan tilføre en uddannelse et ekstra element ved at knytte den tæt til de lokale arbejdspladser - i det givne tilfælde det lokale sygehus og sygeplejen i kommunen.

Herudover vil vi arbejde for, at flere af de nordvestsjællandske unge vælger en af Danmarks vigtigste uddannelser. Sidste år var læreruddannelsen på landsplan blot den syvende mest søgte uddannelse.

Derfor vil vi helt konkret opsøge de lokale unge i samarbejde med ungdomsuddannelserne. Åbent hus arrangementer, oplæg fra studerende og lærere samt info om jobbet som lærervikar skal åbne flere unges øjne for læreruddannelsen og mulighederne for at præge fremtidige generationer.

Uddannelse med fokus på praktik og praksis

Som i andre professionsuddannelser er praktikopholdene afgørende for, at de lærerstuderende får mest muligt ud af deres uddannelse.

Derfor vil vi sikre de studerende et rigtig godt og fagligt stærkt praktikforløb. I Holbæk Kommune er ambitionen klar: Med det nye samarbejde skal kommunen udvikle sig til at blive Danmarks bedste praktikkommune.

Konkret betyder det, at praktikstedet skal tage et fælles ansvar for en praktikopgave, at praktikvejlederne skal klædes bedre på til opgaven med at vejlede praktikanterne, og at lærerstudiets uddannelsesplaner udvikles, så de studerende får mest muligt ud af praktikken.

I det hele taget skal de studerende tættere på praksis i løbet af deres uddannelse. Derfor vil vi sideløbende med de andre initiativer arbejde for, at skolernes viden om praksis inddrages i Absalons forskning og omvendt, at skolerne udvikler deres praksis på baggrund af forskning.

Et godt eksempel på dette kunne være bachelorlaboratorier. Skolerne har mængder af empiri, som den lærerstuderende kan bruge til at lave et godt og velfunderet bachelorprojekter. Det vil både forberede de studerende på deres efterfølgende karriere, og det eksterne syn vil samtidig bidrage positivt til skolernes løbende udvikling af deres praksis.

Bedre overgang fra uddannelse til job

Kommunen har brug for dygtige lærere for at give vores børn den bedste undervisning - også i fremtiden. Derfor skal vi tage bedre imod de nyuddannede, så det på en god måde lærer skolens arbejde, børnene og forældrene godt at kende.

Derfor vil vi i fællesskab udarbejde et formaliseret introduktionsforløb, der sikrer en fast måde at klæde nye lærere på til jobbet og som fra starten kigger på deres karriere som lærere. Det skal sikre de nyuddannede en inspirerende og spændende men også tryg start på arbejdsmarkedet.

Det er både afgørende for rekrutteringen og for fastholdelsen af de nyuddannede lærere.

Fra papir til virkelighed

Vi har nu sat underskriften på samarbejdsaftalen. Det praktiske arbejde med at gøre visionerne til virkelighed er allerede gået i gang.

Vi håber, at alle fra ledere til lærere, fra studerende til undervisere og fra forskere til praktikere vil tage rigtig godt imod initiativerne og bidrage aktivt til deres realisering.

Sammen kan vi udvikle læreruddannelsen, skabe en bedre folkeskole og i sidste ende give børnene de bedst mulige fremtidsudsigter. Det er værd at arbejde for.