”Der er generelt ikke noget sted i undersøgelserne, hvor man kan pege på noget, der går godt”, siger formand for lærernes lokalforening, Amagerkredsen, Ulla Erlandsen.

Amager-lærere: Inkluderede elever får ikke den støtte, de har brug for

Lærerne i Dragør og Tårnby Kommune føler hverken, at de er godt nok rustet til inklusionsopgaven, eller at elever med særlige behov får den støtte, de har brug for. Det viser en ny undersøgelse, som formanden for den lokale lærerforening håber kan blive udgangspunkt for et nyt samarbejde om inklusion.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To nye inklusionsundersøgelser i de to kommuner på Amager viser, at lærerne stadig har mange frustrationer i forbindelse med inklusionsopgaven. Blandt andet svarer 85 procent af lærerne i Tårnby Kommune og 78 procent i Dragør, at de har elever med særlige behov i deres klasse, der ikke får den støtte, de har brug for. Samtidig svarer 63 procent af lærerne i Dragør og 69 procent i Tårnby, at de ikke føler sig godt nok rustet til at undervise eleverne med særlige behov.

 

"Der er generelt ikke noget sted i undersøgelserne, hvor man kan pege på noget, der går godt", siger formand for lærernes lokalforening, Amagerkredsen, Ulla Erlandsen.

Hun håber dog på, at undersøgelsen kan blive starten på en analyse af, hvorfor lærerne svarer, som de gør.

"Der er behov for, at vi sammen med kommunerne og de relevante fagfolk sætter os ned og analyserer, hvad der virker. Der er klart plads til forbedringer". 

 

Lærerne mangler viden om inklusion

Amagerkredsen har skrevet en række opfordringer til, hvad skolerne kan gøre for at forbedre inklusionen. Den lokale lærerkreds foreslår blandt andet, at skolerne laver en plan for lærernes kompetenceudvikling - det handler om fx om at arbejde anerkendende i en professionel sammenhæng, samt  en generel opdatering og større viden om inklusionselever. Undersøgelsen viser nemlig også, at 59 procent af lærerne i Dragør og 68 procent af lærerne i Tårnby Kommune ikke har fået nogen form for kompetenceudvikling i forbindelse med inklusionsopgaven. 

 

"Jeg håber virkelig, at kommunerne vil gå i dialog med os. Lærerne skal have bedre betingelser, hvis vi skal kunne inkludere eleverne i de almindelige klassers fællesskab og samtidig sikre, at alle elever bliver løftet fagligt", siger Ulla Erlandsen. 

"Når en lærer kan se, at en elev ikke trives, fordi resurserne ikke er der, føler læreren afmagt - og det er netop denne afmagt, der gør lærerne syge og stressede". 

Amagerkredsen har stillet de samme spørgsmål til medlemmerne i to tidligere undersøgelser, og besvarelserne har været nogenlunde ens hver gang. Hun forventer, at Amagerkredsen vil forsætte med at lave en inklusionsundersøgelse blandt deres medlemmer hvert andet år.

"Selv om det måske er svært at nå, håber jeg, at vi i næste undersøgelse kan se, at lærerne føler sig bedre klædt på til inklusionsopgaven, og at de ser, at eleverne får den støtte, som de har behov for, hvis de skal have et godt skoleliv".

Gratis debatmøde: Hør Skolelederforeningens bud på bedre inklusion