Blog
0   27

Evaluering af APV: Vi må ikke glemme fremgangen

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Evaluering af skolens APV er vigtig, men ofte foregår den med fokus på alle de røde tal og dermed på, hvilke ændringer vi skal arbejde med på arbejdspladsen. Vi må ikke glemme, hvad vi gør rigtigt, og hvad der fungerer godt…

Foto: Pixabay.com

 

I går på vores personalemøde var evaluering af skolens APV på dagsorden. Ud over at læse ’resultaterne’ igennem var opgaven også for hver medarbejder at finde to nedslag, som vi gerne vil sætte mere fokus på. Nedslag som var at finde i den ’røde’ kategori og dermed lå dårligere placeret end sidste APV. Sammen med tre andre kollegaer udvekslede vi vores udvalgte fokuspunkter og fik sat vores umiddelbare ord på disse.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Den positive dialog

Det er vigtigt, at vi undersøger og får snakket om de punkter, som udfordrer lige netop vores skole. APVen skal tages seriøst, og det mener jeg bestemt også, at den bliver på vores skole. Jeg savner dog også den positive snak om en sådan evaluering. Jeg mener ikke kun en kort italesættelse af den positive fremgang. Jeg mener en mere grundig dialog om, hvad vi gør rigtigt på vores skole – og hvorfor mon lige netop enkelte punkter nu har fået fremgang. Hvad har skolen, ledelsen og os som medarbejdere gjort, så punktet måske ikke mere udfordrer, som det har gjort tidligere?

 

Fokus skal ikke kun være på fejlene

De fokusfelter, vi ofrer tid på, bliver nemt en del af vores fælles narrativ på skolen. Historien iblandt os kan så nemt blive ”ikke-historierne” – dem hvor vi ikke lykkes eller går tilbage i udvikling. Dem skal vi have fat i, men vi må ikke lade dem styre vores selvopfattelse som sted.

Vi skal blive bedre til også at dyrke og fremelske de gode tegn på skolerne. Vi skal ønske at se det positive.

Evnes der ikke at få begge vinkler i spil, så fokuserer vi for entydigt på fejlene.

Jeg mener, vi skal lære af vores erfaringer - men bestemt ikke kun af de dårlige…


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.104 andre er allerede tilmeldt