Debat

Ledelse i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne i folkeskolen ønsker god ledelse, der er nærværende og engageret i forhold til undervisningen.

Ledelse, der bygger på tillid og dialog, er den stærkeste og mest effektive ledelsesform, der findes. Fordi den bygger på lærernes ambitioner for eleverne og deres udvikling. Det er dét, vi har til fælles - lærere og skoleledere - ambitioner for vores elever. Det fælles fokus skal vi holde fast i.

Vi har gennem mange år oplevet alt for meget styring og alt for lidt ledelse på skolerne. Overdreven trang til styring og kontrol i kommunerne og andre steder bærer en stor del af skylden for det. Den udvikling skal vendes!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kontrollerende og styrende ledelse giver ikke en god skole med god undervisning. Det gør ledere ved at gå i kvalificerende dialog med læreren, ved at vise interesse og engagement i lærerens undervisning. Det giver mulighed for at give en kvalificeret sparring til læreren, udvikle ambitionerne og sætte mål for undervisningen.

Dansk Clearinghouse på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har gennemført en omfattende undersøgelse, der blev offentliggjort for nylig, og som viser, hvad der har effekt på elevernes resultater. Den viser, at skoleledelse, der har fokus på undervisningen, giver bedre elevresultater end andre former for ledelse.

Arbejdstidsaftalen 2008 lægger op til netop den form for ledelse. Tillid, dialog og samarbejde om at løse den samlede undervisningsopgave er nøgleordene. Det angiver en lederrolle, som netop drejer sig langt mere om ledelse end om styring af lærerne.

Derfor har Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening for nylig sat et projekt i gang, der har det mål, at hver enkelt skole sætter lederrollen og lærerrollen på dagsordenen. Sådan at man åbent får sat sine egne ord på, hvordan ledelse viser sig på vores skole. Foreløbig er stafetten givet videre til de lokale lærerkredse og lederforeninger. I et samarbejde med kommunerne skal de føre processen videre.

Derfor, og af mange andre grunde, er det vigtigt at værne om og udvikle arbejdstidsaftalen 2008. Den giver i den sidste ende bedre undervisning og bedre elevresultater - og derudover giver den lærerne bedre trivsel og arbejdsglæde. Det kunne risikere at smitte af på eleverne!