Blog
0   3

Ingen tomgang, tak!

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Når problemerne kommer umærkeligt og gradvist anstigende, får de bare lov at vokse, uden at vi bider mærke i det.

Jeg bankede, lettere bestemt, på sideruden af den holdende bil. Den havde efterhånden haft motoren kørende i en uendelighed. Bilens fører rullede vinduet ned, og stirrede lettere forundret på mig. Jeg gjorde ham, efter alle diplomatiets regler, opmærksom på, at nu havde bilens motor altså kørt i tomgang langt over det foreskrevne minut. Til dette replicerede han nærmest nonchalant, og som var det det mest indlysende i verden, at det var da også pointen. Han stoppede dog straks bilens motor, men han tænkte nok sit om mig, og hvad fanden jeg bildte mig ind at afbryde hans telefonsamtale på sådan en højhellig lørdag.  

Lidt efter lidt

Artiklen fortsætter under banneret

Forleden havde jeg en mindre formanende samtale med en af mine klasser om støjniveauet i vores timer sammen. De kunne godt se, at der var en problem, men det var åbenbart generelt for alle deres timer. Det mest tankevækkende var dog, at de næsten havde givet op at gøre noget ved det – ja, de havde nærmest vænnet sig til tanken. Når problemerne kommer umærkeligt og gradvist anstigende, får de bare lov at vokse, uden at vi bider mærke i det.   

Nu eller aldrig

Det får mig til at tænke på måden, hvorpå inerti kan komme snigende. Man kunne naturligvis forvente mere ansvar hos en granvoksen mand end hos en skoleklasse på mellemtrinet, men desuagtet starter og slutter beslutningen om forandring med os selv. Jo før vi gør vores unger bevidste om dette, jo bedre. Der er en hårfin grænse mellem behovsudsættelse og behovsindsættelse: med et ansvar følger et ansvar. Ham i bilen er måske allerede udenfor rækkevidde, men det er børnene i min klasse ikke. Måske har de endnu ikke stemmeret, men de har retten til bestemme over måden, hvorpå de vil forme deres egen fremtid. Lad os give dem et skub i den rigtige retning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.208 andre er allerede tilmeldt