Blog
0   27

Når digitaliseringen gør en alvorlig forskel for elevernes læring i matematiktimerne

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der er adskillige gode eksempler på, at elevernes læring har taget et højdespring, efter at digitaliseringen er blevet en større del af skolens hverdag.

Før brugte vi passere og vinkelmålere i matematikundervisningen, hvilke var både besværligt og upræcist, men i dag arbejder vi med GeoGebra og eleverne kan tegne og måle præcist. Dette gør at det er meget lettere at arbejde undersøgende og eksperimenterende i matematiktimerne. Find vinkelsummen i en ligesidet 3-kant, 4-kant, 5-kant er blevet en overkommelig opgave. Det undersøgende arbejde får langt bedre vilkår med inddragelse af digitale værktøjer, specielt når det kombineres med fysiske forsøg med pap, papir, lim og centicubes.

Når vi arbejder digitalt i skolen kan eleverne fra forskellige klasser hjælpe hinanden med en teknisk udfordring. Digitaliseringen gør noget ved lærerrollen. Det er stadig læreren, der sætter grænserne for digitaliseringen i klassen. Det er lærerens professionelle dømmekraft, der rammesætter undervisningen, men det kræver, at læreren har styr på IT-didaktikken og programmerne, hvilket ofte kræver både tid og efteruddannelse.

Digitaliseringen har også påvirket elevernes motivation for fagene. De mange muligheder for at præsentere en opgave som plakat, film, eller podcast. Digitale produktioner af høj kvalitet som eleverne er stolte af. Og de opfatter undervisning, hvor der indgår digitale hjælpemidler og værktøjsprogrammer som mere moderne, tidssvarende og relevant. Jeg har flere gange oplevet at eleverne lettere forstår matematikken, når vi inddrager film. Og at de får talt og skrevet om matematik ved at bruge blogs.

Det negative ved digitaliseringen er elevernes muligheder for at finde resultater på matematikopgaver på nettet, eller ved at bruge programmer, der udregner en løsning på en stillet opgave. Det er ganske let at skabe mindre læring ved hjælp af digitalisering, hvis man som lærer ikke tænker sig grundigt om. Det tager tid for lærerne at sætte sig ind i de nye programmer og digitale hjælpemidler. Det kræver overskud.

Artiklen fortsætter under banneret

Digitaliseringen gør noget ved matematikundervisningen, og skaber bedre muligheder for læring, men der skal en lærer henover.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.848 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.719 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen