Debat

Jesus og Store Stygge Ulv.

Det er snart forår, også på kalenderen, og prøverne er ikke langt væk. Her følger et indlæg om et arbejde med lignelser ved prøven i kristendom. Står du med dit første kristendomshold, så læs med. Er du erfaren? Læs med alligevel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I niende klasse benyttede vi i går lejligheden til at se nærmere på, hvad man egentlig stiller op med en lignelse, hvis man vælger at have den med som en af sine 2-5 kilder til den selvvalgte problemstilling ved kristendomsprøven. Vi valgte blandt andre lignelsen om huset på klippen og huset på sand. Nedenstående eksempel tager udgangspunkt i denne lignelse.

Jeg valgte at stille tre principper op for brug af en lignelse ved prøven. De tre principper gælder for så vidt alle kilder. Husk, at disse ikke skal underlægges kildekritik i kristendomsprøven i samme grad som historie og samfundsfag, jvf. prøvevejledningen fra august, 2018, s. 16.

1)  Lignelsens rolle og funktion ift. kristendommen (Karakteristik).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det skal være tydeligt, at man er til prøve i kristendomskundskab, så man skal vise, at man kan sætte lignelserne ind i rette sammenhæng. Hvem fortæller dem, hvor kan man deraf finde dem, og hvad er deres kristelige budskab. Hvad vil Jesus med denne lignelse fra Matthæusevangeliet? Dette kan føres direkte frem til problemstillingen.

2) Lignelsen som kilde til problemstillingen (analyse).

Det skal stå klart, hvorfor netop denne lignelse kan give et svar på problemstillingen, eller være med til det. Det er derfor, den er valgt. Hvordan lignelsens indhold relaterer sig til elevernes problemstilling er samtidig det væsentlige. Det er ikke væsentligt, om de kan genfortælle lignelsen. Jeg nævner dette, fordi jeg som censor har oplevet, at nogle lærere betragter det at kende kildens indhold er det samme som at have styr på kilden. Det er det ikke. I dette eksempel skal lignelsen om huset på klippen og huset på sand ses som perspektiv på problemstillingen.

Dette kan føres videre til lignelsens betydning for os som mennesker.

3) Lignelsens betydning som menneskelig guideline (vurdering).

Lignelsen her har omtanken som tema. Som menneske handler det om at tænke sig om og ikke gå rundt med hovedet under armen. Det handler om rettidig omhu, og her kom vi så til at tale om de tre små grise og den Store Stygge Ulv. Der er slående lighedstræk mellem lignelsen og den kendte fabel. Gerne i Disney- version. Eleverne skal kunne sætte lignelsen i nutidig kontekst for at kunne give den relevans, og dette vil typisk også perspektiveres tilbage til problemstillingen. På den måde skabes der en rød tråd til prøven.

Alt dette lyder omfattende, og det er det dybest set også. Det er vigtigt, at man som lærer er med på de forskellige facetter af kildearbejdet. Husk, at eleverne godt må vælge kilder, der er gennemgået i undervisningen.

Nyd det sidste af en lun februar derude.