Blog
0   6

Future of Education and Skills 2030

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Gennem de sidste ti år har jeg interesseret for mig for, hvordan man skaber et fælles sprog som, i forbindelse med innovative processer, kan lette samarbejdet i skolens meget fagligt diverse lærerteams. Det har været en faglig udfordring af finde/skabe redskaber og modeller, der hjælper os lærere med at kommunikere effektivt og lære om og sammenligne bedste praksis. – også på tværs af de humanistiske og naturfaglige fag.

Mit arbejde med at finde en didaktisk mening med de forskellige iterationsprocesser er foregået via lærergerning i grundskolen, forvaltningsarbejde, afvikling af workshops, teoretisk fordybelse via en masteruddannelse, skole/virksomhedssamarbejde, KlimaZirkus - Building Workshop, blogindlæg, deltagelse på udtallige konferencer, hvor jeg har fået og delt viden samt ivrigt debatteret med andre undervisere – det har virkeligt været sjovt.     

Da jeg fik interessen for dette didaktiske felt, fandtes der ikke meget dansk litteratur om emnet og mange var uforstående overfor, hvorfor iterative processer skulle inddrages i folkeskolen. Her ti år senere ser det helt anderledes ud og mit didaktiske innovationsnørderi er gået hen og blevet helt mainstream – hvilket jeg kun er glad for. Derfor vil jeg ikke bruge spalteplads på at argumentere for berettigelsen af denne undervisningsmetode i folkeskoleregi.

Dog kan du dykke ned i følgende blogindlæg - hvis du gerne vil vide mere.   

 

Artiklen fortsætter under banneret

Future of Education and Skills 2030

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) er også begyndt interessere sig for undervisning, der søger at udstyre elever med en følelse af formål og mening. Derfor er projekt Future of Education and Skills 2030 blevet lanceret.

Formålet med projektet er at hjælpe lande med at finde svar på to vidtgående spørgsmål:

  • Hvilken viden, færdigheder, holdninger og værdier skal nutidens elever besidde for at trives og forme deres verden?
  • Hvordan kan undervisningssystemer udvikle denne viden, færdigheder, holdninger og værdier mest effektivt?

Arbejdet med at besvare ovenstående spørgsmål udføres i samarbejde med politiske beslutningstagere, akademiske eksperter, skolenetværk, lærere, uddannelsesledere, studerende og arbejdsmarkedets parter. Dette samarbejde skal skabe rammen for, at der kan udveksles ideer, sammenlignes best praksis og forhåbentligtvis kan dette bidrage til et nyt økosystem for læring.

I mine øjne har vi i Danmark mange gode erfaringer inden for denne form undervisning. Derfor er jeg også stolt af, at OECD har inviteret mig ind i projektet og at jeg derved får mulighed for at videregive de mange erfaringer, vi har gjort os i Danmark.

Via min blog på Folkeskolen.dk vil jeg videregive mine erfaringer og læringspointer fra OECD projektet Future of Education and Skills 2030.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.400 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.889 andre er allerede tilmeldt