Debat

Flueknepperi

Selv om gennemsnittet for faget tysk ved læreruddannelsen lå på næsten 8 sidste år, mener censorkorpset, at fagligheden hos de nyslåede lærere i faget lader tilbage at ønske. Til gengæld vurderes det fagdidaktiske niveau til at være højt. Man må dog ikke håbe, at bedømmelsen af fagligheden skal bedømmes ud fra rent pedanteri!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under overskriften ”Mit besøg i en tysktime var en skræmmende oplevelse” skriver Anne-Marie Fischer-Rasmussen, som underviser i tysk på læreruddannelsen i Aalborg, i Berlingske om sin oplevelse af en tysktime i en 6. klase i folkeskolen. Det skræmmende består i, at læreren oversatte fodboldstøvle med ”Fussballstiefel” i stedet for som korrekt ”Fussballschuhe” samt stavede græs med 2 s’er i stedet for som korrekt med kun ét s. Med udgangspunkt i de 2 fejl konkluderer hun, at læreruddannelsen (i tysk) ikke er god nok og appellerer til politikerne om at styrke fagligheden i læreruddannelsen.

Samtidig skriver A-M Fischer-Rasmussen, at læreren havde ”lavet en inspirerende præsentation af en opgave, som skulle give eleverne mulighed for at bruge sproget kreativt”. Det er vel også lige præcis det, det drejer sig om i folkeskolen; at inspirere og motivere eleverne til at arbejde med stoffet. Skulle der ryge et par fagligt bagatelagtige fejl med i købet, betyder det vel ikke, at læreren er faglig inkompetent! At kalde fejlene skræmmende er meningsløst og uartigt! Hvis de 2 fejl var de eneste i tysktimen, synes jeg, at læreren fortjener et bedre skudsmål, især fordi vedkommende jo lever helt op til A-M Fischer-Rasmussens eget ønske om lærere, der fagligt og professionelt ”kan lægge grundstenen for elevers lyst til … at beskæftige sig med tysk sprog og kultur”.  De nævnte eksempler på fejl berettiger ikke til at konkludere, at læreruddannelsen (i tysk) ikke er god nok.

En evaluering af en undervisningstime bør tage udgangspunkt i en anerkendende tilgang og flytte fokus væk fra smålig pedanteri og hen til at se de gode intentioner og fokusering på det, der virker på elevernes motivation til at lære: En såvel faglig og pædagogisk didaktisk godt tilrettelagt undervisningstime.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget