Debat
0   11

Flueknepperi

Selv om gennemsnittet for faget tysk ved læreruddannelsen lå på næsten 8 sidste år, mener censorkorpset, at fagligheden hos de nyslåede lærere i faget lader tilbage at ønske. Til gengæld vurderes det fagdidaktiske niveau til at være højt. Man må dog ikke håbe, at bedømmelsen af fagligheden skal bedømmes ud fra rent pedanteri!

Under overskriften ”Mit besøg i en tysktime var en skræmmende oplevelse” skriver Anne-Marie Fischer-Rasmussen, som underviser i tysk på læreruddannelsen i Aalborg, i Berlingske om sin oplevelse af en tysktime i en 6. klase i folkeskolen. Det skræmmende består i, at læreren oversatte fodboldstøvle med ”Fussballstiefel” i stedet for som korrekt ”Fussballschuhe” samt stavede græs med 2 s’er i stedet for som korrekt med kun ét s. Med udgangspunkt i de 2 fejl konkluderer hun, at læreruddannelsen (i tysk) ikke er god nok og appellerer til politikerne om at styrke fagligheden i læreruddannelsen.

Samtidig skriver A-M Fischer-Rasmussen, at læreren havde ”lavet en inspirerende præsentation af en opgave, som skulle give eleverne mulighed for at bruge sproget kreativt”. Det er vel også lige præcis det, det drejer sig om i folkeskolen; at inspirere og motivere eleverne til at arbejde med stoffet. Skulle der ryge et par fagligt bagatelagtige fejl med i købet, betyder det vel ikke, at læreren er faglig inkompetent! At kalde fejlene skræmmende er meningsløst og uartigt! Hvis de 2 fejl var de eneste i tysktimen, synes jeg, at læreren fortjener et bedre skudsmål, især fordi vedkommende jo lever helt op til A-M Fischer-Rasmussens eget ønske om lærere, der fagligt og professionelt ”kan lægge grundstenen for elevers lyst til … at beskæftige sig med tysk sprog og kultur”.  De nævnte eksempler på fejl berettiger ikke til at konkludere, at læreruddannelsen (i tysk) ikke er god nok.

En evaluering af en undervisningstime bør tage udgangspunkt i en anerkendende tilgang og flytte fokus væk fra smålig pedanteri og hen til at se de gode intentioner og fokusering på det, der virker på elevernes motivation til at lære: En såvel faglig og pædagogisk didaktisk godt tilrettelagt undervisningstime.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
783 andre er allerede tilmeldt