Blog
0   19

Er integrationen i skolen gået i stå?

Abonner på nyt om Jan Thranes tegneblog i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Merete Riisager i infight med Alternativet

Efter at have overværet det åbne samråd i undervisningsudvalget om ”Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse” bliver jeg sgu lidt bekymret.

Tak til Carolina Magdalena Maier og Pernille Schoor – begge fra Alternativet ­– for at bide sig fast i bordkanten og afkræve undervisningsministeren svar på, hvad der er op og ned på det statiske materiale, som har fået Merete Riisager til entydigt at konkludere, at Danmark er gået i stå mht. at integrere og løfte børn af forældre fra ikke vestlige lande i det danske skolesystem.

Artiklen fortsætter under banneret

Efter samrådet er jeg bekymret – dels for hvordan statistisk materiale bruges i den politiske proces – dels for hvordan integrationsopgaven fremadrettet løses i det danske skolesystem.

Marianne Jelved fremhævede i samrådet, at Danmark i pisa-etnisk klarer sig dårlige end Norge og Sverige. Men er det generelt? Eller er der snarere tale om, at specifikke geografiske områder er mere udsatte end andre? En deltager på samrådet (jeg husker ikke lige hvem) fremhævede en reference til en lærer fra Vestegnen, der kæmper med lokale vanskeligheder. Desuden kom det frem at kun 6% af de omtalte børn med anden etnisk baggrund end dansk bor i de såkaldte ghettoområder.

Hertil kommer, at ikke mindst piger med anden etnisk baggrund klarer sig rigtig godt i uddannelsessystemet:

www.berlingske.dk/samfund/indvandrerpiger-indhenter-danskere-i-uddannelse-en-markant-positiv-udvikling

Tjah … bum bum. Forvirret, forundret eller bekymret?

Under alle omstændigheder er det svært at finde ud af om integrationen er gået i stå, gået tilbage eller gået frem. Det kommer vist an på med hvilke briller man ser, hvad man specifikt fokuserer på og ikke mindst hvilken politisk dagsorden man har.

Tak til Carolina Magdalena Maier og Pernille Schoor for at sætte spot emnet.

Det kunne være interessant at høre fra lærere, der oplever særlige problemer i forhold til integration – hvor, hvilke problemer og gerne bud på hvordan de kan løses?

 

Baggrunds materiale:

Fagbladet Folkeskolens artikel, ”Riisager holder fast i konklusion fra omdiskuteret rapport”:

 www.folkeskolen.dk/653650/riisager-holder-fast-i-konklusion-fra-omdiskuteret-rapport

Link til TV fra Folketinget, ”Åbent samråd med undervisningsministeren om Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse”:

www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20181/unu/td.1549614.aspx?as=1#pv


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
573 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.