I aktiviteten "Der Klammerdieb" skal eleverne først fange de tyske ord, der hænger på klemmer på tøjet.

Fangeleg virker også for teenagere

De ældste elever bevæger sig meget mindre end de yngste i skolen. Men det skal der laves om på. Kræftens Bekæmpelse har sammen med lærere fra Tårnby og Ringsted udvidet konceptet Leg på Streg, så eleverne i udskolingen kan bevæge sig og samtidig lære om atomhenfald, brøker og kildekritik.

Publiceret
Bagefter skal eleverne lave tre sætninger ud af de ord, de har fanget.
Fra venstre ses lærer på Vigersted Skole Jessie Johansen, projektleder i Kræftens Bekæmpelse Ann-Sofie Borgen Andersen og lærer på Pilegårdsskolen Maria Sanko

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre hold står klar i hver deres hjørne i skolegården på Pilegårdsskolen i Tårnby. Alle har fem-seks klemmer på tøjet, hvor der står "schön", "bin, bist, ist" eller "das Haus" på. Tysklærer Maria Sanko tæller ned, og den vilde jagt på gloser starter.

Fangelegen hedder "Der Klammerdieb" og er en af de aktiviteter, man kan finde i Kræftens Bekæmpelses nye undervisningsmateriale Leg på streg, der skal få eleverne i udskolingen til at bevæge sig, mens de lærer tysk grammatik, fortolker en tekst eller lærer nye begreber i naturfagene.

"Leg på Streg har i et godt stykke været tilgængeligt til eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet. Men da flere og flere udskolingslærere også tog med på vores kurser om Leg på Streg og kommunerne efterspurgte materiale til udskolingen, bestemte vi os for at udvide konceptet", siger projektleder fra Kræftens Bekæmpelse Ann-Sofie Borgen Andersen og uddyber, at det for Kræftens Bekæmpelse er vigtigt at give danskerne sunde livstilsvaner så tidligt som muligt. En af de helt store risikofaktorer for at udvikle kræft er nemlig overvægt.

"Det vigtigste for os er, at eleverne bevæger sig. Men da vi ved, at lærerne ofte er pressede, fordi der fagligt er meget at nå i udskolingen, har vi været omhyggelige med, at alle aktiviteterne i Leg på Streg samtidig opfylder Fælles Mål for de enkelte fag", siger Ann-Sofie Borgen Andersen. 

I dagens demostration af Leg på streg deltog blandt andre Tårnby Kommunes borgmester, Allan S. Andersen.  

Bevægelse med mening 

Efter et stykke tid, hvor holdene i gården har løbet rundt og stjålet klemmer fra hinanden, råber lærer Maria Sanko, at tiden er slut. Hun forklarer, at der nu skal konstrueres tre sætninger på tysk med de klemmer, som holdene har fået fat i. Hvis en sætning er korrekt, får holdet et point.

Maria Sanko er en af lærerne fra Pilegårdsskolen, der i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse har været med til at udvikle aktiviteter til tyskfaget.

"Jeg er vild med bevægelse i undervisningen, men syntes, at det var besværligt at arrangere selv. Derfor er jeg enormt glad for at have været med til at udvikle Leg på Streg. Som lærer behøver man ikke selv til at opfinde den dybe tallerken eller føle, at der går tid fra undervisningen, da alle aktiviteter er fagligt relevante", siger hun.

Efter "Der Klammerdieb" står Mathilde Gerzymisch, David Møller og Sebastian Augustsen ude skolegården uden jakker og med varme, røde kinder. De er elever i en af Maria Sankos prøveklasser og er enige om, at tysk er blevet lidt sjovere og nemmere, efter der er kommet bevægelse i faget.

 "Når man først har bevæget sig og brugt energi er det meget nemmere at koncentrere sig om at lave en sætning på tysk", siger David Møller.

Mere end begreber Kræftens Bekæmpelse har foruden Pilegårdsskolen også samarbejdet med Vigersted Skole i Ringsted, hvor bevægelse i undervisning har været et centralt element allerede før skolereformen. Her har lærer Jessie Johansen været med til at udvikle aktiviteterne til naturfagene og dansk.

"Materialet er især godt at bruge, når eleverne skal lære faglige begreber, men det er også værd at lægge mærke til, hvor meget de snakker og griner sammen, efter de har lavet en øvelse", siger hun.

Og netop det, at eleverne generelt har det sjovt, når de laver aktiviteterne, har Maria Sanko også lagt mærke til.

"De griner heldigvis meget under og efter aktiviteterne. Og jeg tror simpelthen, at man husker tingene bedre, når man samtidig har det sjovt", siger hun.

Powered by Labrador CMS