Lærer til lærer
0   6

Filmproduktion er sjovt, det virker, og det er til at lære

Filmproduktion i folkeskolen behøver ikke rime på store omkostninger og teknik-mareridt. Vi ved en masse allerede, og når vi får den rigtige undervisning, kan vi efter tre dage undervise selv.

Af Camilla Juulsgaard, lærer på Ringkøbing skole

Kan det virkelig lade sig gøre, at to lærere underviser 120 elever på én gang og på én dag i filmproduktion, og at eleverne faktisk får noget brugbart ud af forløbet? Ja, og ikke alene fik de noget ud af forløbet – flere elever blomstrede ligefrem op - derfor dette indlæg.  

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg var både spændt og lidt skræmt over kun at være to undervisere til et forløb med over 100 elever, men det kørte overraskende godt. På Ringkøbing Skole har vi tilmeldt os POV-projektet, som er udviklet af Filmby Aarhus. Projektet giver lærere konkrete værktøjer til at bruge film i undervisningen. Det er udviklet til folkeskolen i tæt samarbejde med lærere på skolerne, og det sker på et omkostningsniveau, hvor folkeskolerne reelt kan være med.  

Efter en tre dages lærer-workshop, er det faktisk til at gå til. Jeg lavede både dokumentar og spillefilm sammen med andre lærere i kommunen, og bagefter stod vi for en elevworkshop med 120 elever. Eleverne skulle igennem samme forløb som på lærer-workshoppen. Netop det oplevede jeg som en styrke - altså det at have mærket på egen krop, hvad det vil sige at skabe en film. Det betød, at jeg kunne sætte mig selv meget mere i spil – så vi i fællesskab fandt ud af tingene, frem for at jeg skulle være klar til at docere teori og løsninger.  

Hele nøglen er nemlig at komme i gang med det samme og sætte det praktiske før teorierne – en tilgang der bringer nysgerrigheden og begejstringen i spil som drivkræfter, og derfor passer super godt med den måde elever i fx 8. klasse fungerer.  

En fordel ved at arbejde med film i undervisningen er også, at eleverne kender mediet og er vant til at filme med deres mobiler. De får værktøjer, som løfter det, de kan i forvejen, og det giver værdi både i skolen og fritiden. En anden stor fordel er, at eleverne får andre måder at formidle på end den traditionelle aflevering med tekst, da vi nu kan tænke aflevering og opgaveløsning med film ind i andre fag. Det har fået nogle elever til at blomstre i opgaveløsningen.  

POV-projektet har virkelig åbnet mine øjne for, hvad man kan få elever til, og så har det været fedt at gå til et undervisningsforløb med stort set samme begejstring som eleverne. Derfor ser jeg frem til at skulle undervise andre lærere i POV-tilgangen. Jeg håber, så mange som muligt kommer til at opleve den begejstring, jeg selv fik på mit tredages kursus – og selvfølgelig glæden ved at bruge det i undervisningen bagefter.  

 

Artikler i Dagbladet Ringkøbing-Skjern:

•      Skoleelever lærer at skabe film

•      Lærere får lært kunsten at skabe en film

 

Mere om projektet bag POV-metoden: POV - Filmby Aarhus


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.253 andre er allerede tilmeldt