Blog
0   7

Folkeskoleforliget set fra den ideologiske helikopter

Abonner på nyt om Virkelighedens Vestby i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Forliget om en justering af folkeskolereformen indeholder ikke kun praktiske ændringer, men har også et par alarmerende ideologiske tidsler gemt.

Siden regeringen indgik et bredt forlig om en justering af folkeskolereformen i januar, har mange gode mennesker analyseret forliget. Mange af kommentarerne har set på de praktiske konsekvenser, i form af flere fagtimer, øget brug af §16b, og en forkortelse af skoledagen. Den del af analysen overlader jeg trygt til andre. Selv vil jeg for et kort øjeblik bevæge mig væk fra mit sædvanlige fokus på dansk som andetsprog og konsekvensen for tosprogede elever, og tage en flyvetur i den ideologiske helikopter. Jeg vil kaste et kritisk blik på hvad jeg antager er DF’s aftryk på aftalen, nemlig initiativ 8, ”kanonlister og styrket fokus på Rigsfællesskabet”.

Mens man med den ene hånd lemper målstyringen gennem fælles mål, tager det netop vedtagne forlig et par skridt imod at styrke styringen indenfor kulturformidlende fag som historie og litteraturundervisningen i dansk. Forligets initiativ 8 vil iværksætte en undersøgelse af ’hvorvidt der er behov for yderligere understøttelse af lærernes brug af kanonlisterne samt behov for udvidelser af de nuværende kanonlister i dansk og historie’ (min fremhævning).

Artiklen fortsætter under banneret

Et yderligere tiltag indenfor styrkelsen af en ensrettet dansk kultur sniges stille ind af bagdøren. Initiativet om forenkling af brugen af §16b indeholder denne tilføjelse; ’Samtidig permanentgøres muligheden for at afkorte den understøttende undervisning med yderligere 1,5 klokketimer ugentligt på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse typisk foregår, dvs. enten i 7. eller 8. klasse for at gøre plads til konfirmationsforberedelse.’ Hermed gives forkyndende undervisning i en specifik religion direkte plads i skoleskemaet.

Disse to elementer er ifølge min læsning farlige. Det er små, men sikre, skridt imod en politisk styring af en ensrettet kulturformidling i den danske folkeskole. Der arbejdes langsomt på at omdanne folkets skole til et nationalromantisk arnested for en ensartet dansk folkesjæl. Jeg kan kun frygte denne tendens i retning af øget nationalistisk indoktrinering, og håber meget af de øvrige forligspartier på et tidspunkt vil stå imod. Ellers må vi som lærerstand jo hjælpe dem!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ