Debat

Stort digitalt potentiale i folkeskolen

Klaus Kvorning fra Dansk It og Jeppe Bundsgaard er enige om, at it kan gavne i skolen - men de er ikke helt enige om at være enige

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis vi for alvor skal høste frugterne af elevernes lyst til at lære med it og folkeskolernes investeringer i computere, smartboards og andet digitalt isenkram, må vi se på, hvilke kompetencer de nye teknologier skal fremme.

Dansk It mener, at det er »digitale skaberkompetencer«. Det vil sige kompetencer, der gør os i stand til at skabe nye produkter og ny viden ved hjælp af it.

Sådanne kompetencer gør det muligt at udvikle helt nye services - som at patientgrupper kan modtage behandling i eget hjem via nettet, eller at man kan gå i banken via mobiltelefonen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Arbejdsmarkedet har ikke brug for unge, der kan sende en masse sms'er eller opdatere deres Facebook-profil flere gange dagligt. Det har brug for unge, der er i stand til at bruge Facebook eller mobiltelefonen som platform til at skabe nye tjenester og produkter. Og læreren er helt afgørende for, at behovet opfyldes. Læreren er nemlig den, der kan forvandle elevernes til tider kritikløse brug af it til fornuftig nysgerrighed og konkrete kompetencer.

Derfor handler det ikke blot om at anvende teknologien til at understøtte traditionelle undervisningsmetoder, men også om at give eleverne kompetencer til at skabe og formidle ny viden, ideer og produkter digitalt. For hvis børn og unge uddannes til blot at blive forbrugere af teknologi, får vi ganske enkelt ikke udnyttet digitaliseringens enorme potentiale.

Vi tror derfor på, at digitale skaberkompetencer skal være pejlemærket for fremtidens danske folkeskole. En folkeskole, hvis fundament er den optimale kombination af progressiv pædagogik og it-værktøjer - formidlet og bragt i spil af et veluddannet lærerkorps.

Svar fra Jeppe Bundsgaard:

Det glæder mig, at it-branchen interesserer sig for folkeskolen - vi har brug for at samle alle gode kræfter, så vi fortsat kan uddanne dannede og handlekompetente borgere og innovative arbejdere. Men det er vigtigt, at vi ser på skolen med et helhedssyn, for det er ikke alle, der skal arbejde i it-sektoren, og det er ikke vores arbejde alene, der giver vores liv mål og mening. Derfor er det vigtigt, at vi i skolen uddanner børnene, så de kan gå mange veje og være skabende i mange sammenhænge. |