Blog
10   8

Hjælp søges - drengene skal have højere karakterer

Abonner på nyt om Martin Eriksen - tanker fra en skoleleder i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi hører det tit - drengene klarer sig dårligere end pigerne i skolen. Der er helt sikkert mange (gode) forklaringer, men med 4 måneder tilbage af skoleåret, er det ved at være sidste chance for 9. klasses drengene. Hvordan hjælper vi dem bedst muligt de sidste måneder?

Jeg synes ikke vores eneste opgave i folkeskolen er at lave skabe elever, der kan få gode karakterer til prøverne, men det er også en af vores opgaver - og det er en opgave, som fylder mere og mere, jo tættere vi kommer på slutningen af 9. klasse

I går kiggede jeg skolens afgangsprøveresultater for de seneste år igennem. Tallene bekræfter de tendenser, som også findes nationalt. Pigerne klarer sig generelt bedre end drengene.

Det er der mange grunde til: modenhed, motivation, et skolesystem som passer bedre til pigerne og sikkert meget mere. 

Jeg kan derfor læne mig tilbage og sige, at det er sådan det er. Jeg synes dog ikke vi gør dem en tjeneste - og jeg ved, at klassens lærere af hele hjertet ønsker at hver eneste elev klarer sig så godt som muligt. Så hvad kan vi gøre?

Artiklen fortsætter under banneret

 

Er indre motivation bedre end ydre motivation?

Vi har lavet en række tiltag omkring læseferien, som vi tror virker. Men det er jo os som professionelle, der ændrer ting - vi ændrer det ydre. Men hvordan ændrer vi det indre? Hvordan sikrer vi, at hver eneste elev, også drengene, er fokuserede, målrettede og har en plan for den tid, hvor man skal præstere for en lærer og censor?

Der er nemlig forskel på om en elev får 00 eller 02. Og 02 eller 4. Og 4 eller 7. Det har praktisk betydning i forhold ungdomsuddannelsen og det har betydning i forhold til elevens selvforståelse.

Den seneste tid har der været en række artikler og debatter på folkeskolen.dk, hvor der har været fokus på betaling til elever for at præstere. Hvor artiklerne har handlet om steder, hvor man har forsøgt sig med eller vil til at forsøge sig med økonomisk motivation ("præmier) for at se om eleverne kan klare sig bedre, så har stort set alle kommentarer dertil handlet om at det er en forkert vej at gå: at man dermed lærer eleverne kun at præstere for en hurtig gevinst og at man ikke træner den indre motivation.

 

Skal vi overhovedet gøre noget?

Hvad tænker I? Vil det være i orden at love drengene en tur på burgerbar, hvis de kan score et højere snit end sidste års drenge? Eller et tilskud til deres dimissionsfest på 50 kr for hver gang en elev scorer en prøvekarakter, som er højere end årskarakteren? Og vil det overhovedet virke?

Jeg er selv utrolig ambivalent. På den ene side synes jeg at den enkelte bør kunne motiveres af at "det er ens fremtid, der er på spil", men på den anden side kan jeg konstatere, at det vi har gjort i snart 10 år, kun har rykket dem en vis vej - hvad nu hvis man kunne rykke dem 5-10% mere her til sidst? Har vi så ikke en forpligtelse til at gøre det?

Lad mig endelig høre jeres bud - har I gode erfaringer med nogle indsatser, som er målrettet drengene op til prøveperioden? Og er der bare nogle veje, vi ikke bør gå ned af i bestræbelserne på at øge præstationen til prøverne?

 

Et par artikler om emnet:

www.denoffentlige.dk/folkeskolen-forstaerker-koensforskelle-piger-faar-bedre-karakterer-end-drenge

videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-vi-skal-aendre-drengekulturen-i-klassevaerelset


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ