Debat

Kommende lærere rustes til kultursammenstød med tosprogede elever

Kommentar til Københavns Professionshøjskole katalog over, hvordan kommende lærere kan håndtere kultursammenstød med elever med anden etnisk baggrund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torsdag d. 31/1 2019 kunne man i Berlingske læse, at man på Københavns Professionshøjskole har udarbejdet et katalog over, hvordan kommende lærere kan håndtere kultursammenstød med elever med anden etnisk baggrund.

Jeg undrer mig over, at der tilsyneladende ikke har været flere reaktioner på et sådant katalog. Det er ganske vist på høje tid, at vi begynder at gøre noget ved de udfordringer både lærere og elever, kursister og studerende kan opleve i mødet med elever med anden etnisk baggrund, men at udarbejde en guide til, hvordan man undgår – eller omgår – emner i undervisningen med tosprogede elever og studerende, mener jeg ikke er en god idé. Hvis læreren på forhånd har negative forventninger til eleverne, eller måske ligefrem er bange for at tage emner op, som potentielt kan udløse konflikter med tosprogede elever, risikerer vi i værste fald, at problemer med tosprogede, som dem der nævnes i artiklen, ties ihjel, fordi de aldrig kommer frem i lyset og bliver diskuteret og debatteret i klassen. I stedet mener jeg, at både lærere og lærerstuderende skal blive bedre til at turde debattere emner, som kan fremkalde stærke følelser hos elever og studerende med anden etnisk baggrund. Det er ikke altid nemt at træde ud af sin egen komfortzone som lærer, men det er nødvendigt, i og med at både folkeskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser oplever stigende optag af elever med anden etnisk baggrund. Lærerstuderende skal derfor klædes på til at kunne håndtere konflikter i klasselokalet – også med elever med anden etnisk baggrund – men ikke via et katalog, man kan slå op i, selvom idéen er velment. Lærerstuderende bør i stedet styrkes i at turde diskutere emner, der kan være forskellige holdninger til – og de bør styrkes i at holde fast i, at det er en del af dansk undervisningskultur at kunne diskutere og være uenige med respekt for modparten. Kun ved at insistere på ytringsfriheden og respekten for anderledes holdninger kan lærere, elever og studerende rustes til undervisning i multikulturelle rum – og kun på den måde kan vi inkludere tosprogede elever. Det er skoleledernes – og politikernes – ansvar at ruste lærere til kulturmøder – ikke til kultursammenstød.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS