Debat DLF
1   8

Bryd styringsmuren ned

Overstyringen af skolen har mange steder medvirket til en skole, der ikke kan genkende sig selv. Det har ført til meningstab og trange kår for både elever og lærere. Flere nye politiske beslutninger sender kraftige signaler om, at det er tid til at koncentrere sig om indholdet i skolen - frem for styringen af skolen. Det er positivt, at milepælene rykker sig, men det er afgørende vigtigt, at vi alle hjælper til med at skubbe på.

Dansk skoletradition har været under forandring i en årerække. Ikke mindst 2014-lovgivningens overdrevne målstyring har medført en overstyring af lærerprofessionen, hvor mange lærere har måttet indordne sig under de mange målhierarkier frem for at have fokus på det vigtige indhold i undervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Nu er overstyringen af lærerprofessionen i begyndende opbrud, men der er fortsat et vigtigt arbejde forude med at bryde styringsmuren ned. Ændringen af Fælles Mål er en god begyndelse, nu venter vi med store forventninger på ændringerne af læringsplatformene, og med den nye politiske justering af reformen er der banet en vej, der kan føre til mindre styring og større fokus på kvalitet i skolens opgaver.

De nye beslutninger om at skrue ned for styringen kræver, at vi som fagprofessionelle har svar på, hvad der skal sættes i stedet for styringen. Her bliver det afgørende, at vi kan beskrive vores stærke professionelle ståsted for omverdenen, og hvilket råderum vi har brug for for at kunne skabe god undervisning og skole. Her er faglige, didaktiske og pædagogiske overvejelser og argumenter afgørende - og de skal siges højt!

Vores fagsprog skal i spil. Vi påtager os hver eneste dag et professionelt ansvar for at løse de mange komplekse opgaver i skolen, men vi kan kun leve op til skolens vigtige formål, hvis vi har et professionelt råderum, der gør det muligt at træffe faglige beslutninger, for eksempel at vælge mellem metoder, arbejdsformer, indhold og så videre. Og der skal være en reel frihed til at prioritere de løsninger, der gavner elevernes udvikling og trivsel bedst. Det er nu, der skal skabes plads og rum til den professionelle dømmekraft.

Dedikerede og engagerede lærere er den vigtigste forudsætning og drivkraft for elevernes udbytte af undervisningen. Derfor er det helt afgørende, at hver eneste skole i landet får drøftet, hvordan vi kommer af med styringsspændetrøjen, så der igen bliver skabt plads til god undervisning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ